GGGE2153. Teknologi Pendidikan. Tajuk. Mengenali Kanak-kanak Autisme. Tarikh Dihantar. 17. Disember Disediakan oleh

Size: px
Start display at page:

Download "GGGE2153. Teknologi Pendidikan. Tajuk. Mengenali Kanak-kanak Autisme. Tarikh Dihantar. 17. Disember Disediakan oleh"

Transcription

1 GGGE2153 Teknologi Pendidikan Tajuk Mengenali Kanak-kanak Autisme Tarikh Dihantar 17. Disember Disediakan oleh Siti Hajar Binti Abdul Talib (A137562) Noor Asheikin Binti Ja afar ( A137085) Nur Izzati Binti Shahidan (A138511) Dihantar kepada En. Mohd Yusoff Bin Daud

2 Apa itu Autisme Ketika memerhatikan anak-anak bermain, ada ketikanya kita mendapati sesetengah kanakkanak berada di dalam dunianya sendiri. Mereka gagal bercampur dan bermain dengan riang seperti anak-anak lain. Bahkan, ada antara anak-anak ini sangat cepat mengamuk. Mereka juga mempunyai masalah pertuturan, walaupun secara logiknya pada usia tertentu mereka sudah boleh bercakap. Apabila berbual, mata mereka akan menoleh ke arah lain dan bukannya kepada si penutur. Sekiranya anda mempunyai anak-anak yang bersikap seperti ini jangan mengandaikan ia perkara normal. Ada kemungkinannya anak-anak ini menghidap autisme. Sebenarnya, ada banyak tanda lain yang boleh diperhatikan pada anak-anak austisme ini. Mereka juga bermain dengan cara yang janggal dan suka menyusun mainannya. Mereka seolah-olah sedang bermain dalam dunianya sendiri dan tidak menghiraukan orang lain, walaupun mereka sedang bermain dengan anak-anak lain. Ada ketikanya, mereka ini sangat hiperaktif dan cenderung bermain dengan benda yang tidak dianggap barang mainan seperti barang-barang di dapur dan sebagainya. Sebab itulah, ibu bapa seharusnya memerhatikan sindrom autisme ini sepatutnya diperhatikan. Adakalanya tanpa rawatan awal, sindrom ini akan melarat sehingga dewasa yang menyebabkan tindakan yang diambil pada waktu itu mungkin sudah terlambat. Inilah hakikat yang perlu diperhatikan oleh ibu bapa apabila kanak-kanak ini membesar. Sehingga kini, punca autisme masih samar-samar. Bagaimanapun, autisme bukanlah penyakit yang berjangkit. Walaupun belum ada penawar, tetapi pengetahuan ibu bapa mampu memberikan mereka harapan. Mereka patut didedahkan dengan spesifikasi keupayaan tertentu. Secara umumnya, autisme wujud dalam semua budaya. Di Malaysia, pada tahun 2000 dianggarkan terdapat 47,000 rakyat Malaysia yang menghidap austisme. Di United Kingdom, dianggarkan setengah juta orang mengalami autisme. Sekiranya ada dalam kalangan ahli masyarakat yang mempunyai anak-anak autisme, ia tidak perlu berakhir dengan kekecewaan.

3 Istilah autisme digunakan untuk mentakrif corak kelakuan anak yang berpunca daripada kesukarannya untuk berinteraksi dengan orang lain, termasuk ibu bapanya. Anak yang autistik hidup dalam dunianya tersendiri. Misalnya, walaupun anak tidak pekak, anak seakan-akan tidak mendengar apa yang dikatakan kepadanya. Ramai antara mereka langsung tidak bertutur atau bertutur dengan cara yang aneh. Jika ibu bapa mengimbas kembali sejarah anak, mereka akan mendapati semasa bayi, anak mereka jarang tersenyum dan tidak pernah meminta untuk didukung. Sejak penyakit ini mula dibincangkan pada tahun 1943, pelbagai teori tentang punca gangguan ini telah dikemukakan tetapi baru kini diketahui bahawa keadaan ini bukan berpunca daripada perlakuan ibu bapa atau tindak balas terhadap faktor persekitaran. Autisme biasanya tidak dikesan sehingga ibu bapa mendapati bahawa anak mereka masih belum pandai bertutur. Pada ketika ini, anda mungkin menyedari hakikat bahawa anak kerap menyisihkan diri dan menghabiskan masa bermain seorang diri. Kerap kali anak akan menunjukkan kelakuan yang tertentu, seperti menyentuh benda dalam turutan yang tertentu atau menggoyangkan badannya ke depan dan belakang. Jika diganggu, anak akan melenting dan membuat perangai. Kelakuan ini menunjukkan keperluannya untuk berada di persekitaran yang tidak berubah. Ada kanak-kanak autistik yang sangat peka terhadap sesuatu benda. Misalnya mereka akan menumpukan perhatian terhadap pergerakan tangan atau jari atau menggosok-gosok sesuatu permukaan seakan-akan menghayatinya. Tanda-tanda autisme Tidak suka bersosial. Pendengaran tidak normal. Mengelak daripada bertentang mata. Gangguan pertuturan. Corak kelakuan yang berulang. Tidak mengendahkan rasa sakit.

4 Seorang anak yang menghadapi masalah autisme, memang sukar untuk dididik secara biasa dan ianya memerlukan kesabaran serta perhatian yang khusus kepadanya. Ada juga anak istimewa, selain mempunyai masalah autisme mereka juga menaglami masalah hiperaktif. Hanya Allah yang mengetahui bagaimana kesabaran yang perlu ada untuk mendidik anak yang begini. Anak istimewa adalah anugerah Allah, dan berapa istimewanya juga ibu bapa yang terpilih untuk mengasuh mereka. Definisi Autisme Autisme bermula sejak awal 20 masihi lagi. Perkataan autisme berasal daripada perkataan bahasa Greek iaitu autos yang bermaksud sendiri. Dalam situasi ini, autos merujuk kepada seseorang yang hidup dalam dunianya sendiri. Seorang ahli psikologi dari Harvard iaitu Leo Kanner telah memperkenalkan istilah austis pada tahun 1943 berdasarkan pemerhatian beliau terhadap penghidap autisme yang menunjukkan respon yang negatif dalam berkomunikasi dengan orang lain, pengasingngan diri, keadaan yang tidak fleksibel dengan orang lain dan cara komunikasi yang berbeza daripada orang biasa. Hasil kajian, (Michael Waldman, Sean Nicholson,& Nodir Adilov, 2006), di dalam jurnalnya yang bertajuk Does Television Cause Autism? menyatakan bahawa 1 daripada 166 kanak-kanak di dunia merupakan penghidap autisme. Menurut kamus Oxford Advance Learner autism ialah a mental condition in which a person is unable to communicate or form relationships with other. Kamus Electronik Encarta terbitan Microsoft Coporation pula menyatakan bahawa autisme ialah a disturbance in phycological development in which use of language, reaction to stimuli, interpretation of the world, and the formation of relationships are not fully established and follow unusual pattern. Maka, dapat disimpulkan di sini, autisme merupakan ganguan psikologi terhadap perkembangan komunikasi, gerakan tubuh badan, sikap, emosi, sosial, dan sentuhan. Menurut Dr. Widowo Judarwanto di dalam jurnalnya yang bertajuk Pencegahan Autis Pada Anak, kebiasaanya autistik tidak langsung mempedulikan suara, penglihatannya ataupun perkara-perkara yang berlaku dipersekitaran mereka. Sekiranya mereka memberi reaksi terhadap sesuatu perkara, kebiasaanya, reaksi mereka langsung tidak menyentuh mengenai perkara tersebut, malah adakalanya mereka tidak langsung memberi apa-apa reaksi.

5 Punca-punca Autisme Berbagai-bagai kajian telah dijalankan bagi mengkaji punca kepada masalah autisme. Sejak tahun 1930 lagi banyak penyelidikan telah mula dijalankan, namun setelah kajian-kajian tersebut dilakukan, punca yang konkrit masih belum dapat dipastikan. Namun begitu, berdasarkan kajian-kajian tersebut, kebanyakan pengkaji dalam bidang perubatan menyatakan bahawa autisme berkemungkinan satu penyakit keturunan. Ia merupakan satu masalah biologi yang menganggu perkembangan dan sistem saraf otak. Seperti yang dinyatakan oleh Patricia M. Rodier ( 2000 ), beliau menyatakan bahawa hal ini mungkin juga berpunca daripada pengambilan pil Thalidomide yang digunakan untuk mengatasi masalah morning sickness yang sering menyerang ibu-ibu yang sedang mengandung. Kajian beliau telah membuktikan bahwa satu kajian yang telah dijalankan oleh Milller dan Stromland mendapati bahawa 5% daripada mangsa yang ibunya mengambil pil tersebut. Deskripsi awal yang telah dibentangkan oleh Kanner ialah kontroversu nature of nature. Kannaer mengatakan bahawa berlaku masalah ketidakupayaan atau kegagalan untuk menunjukkan kasih sayang dan kurang perhubungan antara anak-anak dengan ibu bapa yang terdiri daripada golongan sosio ekonomi yang tinggi. Keadaan ini menyumbang kepada suatu persekitaran yang akan menyebabkan masalah autisme boleh berlaku. Frances Tustin menyokong pernyataan tesebut dengan bersungguh-sungguh dan beliau turut menjelaskan bahawa pada peringkat awal, bayi berada dalam keadaan yang tidak sedar mengenai bahagianbahagian tubuhnya dan orang lain atau objek sebagai satu unit yang berasingan. Namun begitu, apabila seorang bayi mencecah usia 6 bulan mereka sudah mula boleh membezakan antara objek dengan manusia. Hubungan baik antara ibu dan anak adalah melalui penyusuan. Sebagai seorang ibu, seorang ibu juga tidak mungkin akan dapat memenuhi semua kehendak bayi mereka kerana mereka sendiri tidak dapat memahami apa kehendak bayi mereka. Fasa perkembangan ini juga dikenali sebagai fasa percaya dan tidak percaya. Beliau juga turut menggunakan istilah normal primary autism untuk fasa tersebut. Semasa fasa ini, bayi akan berasa terancam dan akan menarik diri mereka dari dunia luar dan mereka akan menjadi seorang yang autistik.

6 Bruno Bettelheim pula telah memperkenalkan istilah psychogenic dimana ia bermaksud kanak-kanak yang sangat aktif pada peringkat awal dan dapat memberikan respon atau isyarat adalah semasa mereka lapar. Tetapi sebaliknya apabila mereka berasa seperti terhalang untuk melakukan sesuatu yang mereka mahukan, mereka akan berasa kecewa dan berasakan mereka tidak boleh melakukan apa-apa dan ini menyebabkan mereka menarik diri dari sesuatu situasi dan menjadi autistik. Selain itu, terdapat juga kajian yang menunjukkan bahawa ibu-ibu yang mengalami tekanan semasa mengandung juga akan memberi kesan kepada bayi dalam kandungannya. Bayi berkenaan akan mengalami masalah perkembangan sensori yang perlahan. Terdapat juga kajian yang menunjukkan bahawa masalah rubella semasa mengandung juga turut mengundang kepada masalah autisme. Rubella boleh mengakibatkan kesan kesihatan yang agak serius di kalangan kanak-kanak yang lahir daripada ibu yang dijangkiti. Antara penyakit yang terjadi disebabkan masalah rubella adalah penyakit sawan dan pekak. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa kanak-kanak autisme boleh mendapat penyakit sawan di peringkat dewasa. Hasil-hasil kajian ini memungkinkan rubella menjadi punca utama kepada masalah autisme. Selain rubella, ada juga hasil kajian yang menunjukkan bahawa autisme juga mungkin berpunca darpada jangkitan virus. Desmond (dalam Paluszny 1979) dalam kajiannya mendapati bahawa 64 kes yang dijangkiti rubella, 8 adalah autistik. Selain itu, kajian Chess (dalam Paluszny 1979), beliau mendapati bahawa 243 kes yang dijangkiti rubella, 10 daripada mereka mengalami masalah autisme.

7 Namun begitu, selain dari punca-punca di atas, antara punca lain yang memungkinkan terjadinya autisme hasil daripada kajian-kajian yang telah dijalankan, antaranya ialah : Teori Kelebihan Opioid Teori Gluten atau Casean dan Hubunutoimun dengan Penyakit Celiac Kolokistokinin Metilation Imunitasi Teori Autoimun dan Alergi makanan Zat darah penyerang kuman ke Myelin Protein Basic Teori Sekratin Teori kelainan saluran cerna Kekurangan vitamin, mineral nutrisi tertentu Selain daripada punca-punca yang dikenalpasti di atas, terdapat satu lagi punca yang mungkin menyebabkan terjadinya autisme. Masalah autisme turut dikaitkan dengan masalah pencernaan. Lebih daripada 60% daripada mereka memiliki sistem pencernaan yang kurang baik. Makanan yang berasakan susu haiwan dan tepung gandum merupakan antara makanan yang tidak dapat dicernakan dengan baik oleh kanak-kanak autisme. Protein daripada makananmakanan tersebut tidak bertukar menjadi asid amino atau peptone yang dibuang. Sebaliknya ia diserap kembali ke tubuh, memasuki aliran darah lalu terus masuk ke otak dan berubah menjadi morfin iaitu casomorfin dan gliadrofin yang seterusnya akan merosakkan sel-sel otak. Ini seterusnya akan menyebabkan fungsi otak mereka terganggu. Fungsi otak melibatkan fungsi kognitif, komunikasi reseptif, perhatian dan tingkah laku mereka.

8 Antara punca lain yang boleh menyebabkan autisme adalah : i. Organik : kerosakan otak ( 30% daripada mereka mengalami epilepsi ) ii. iii. iv. Biokimia : gangguan metabolism Imunologi HLA atau Human Leucoyle Antigen yang terdapat dalam serum ibu bapa Faktor alam sekeliling Selain itu, salah satu punca autisme yang dikenali adalah pendedahan pada bahan-bahan toksik atau keracunan arsenik yang seterusnya akan menyebabkan mereka mengalami masalah : i. Sistem imun menjadi lemah ii. iii. iv. Alergi pada sesuatu makanan Masalah gastrointestinal Gangguan tidur v. Isu neurologi seperti gangguan pertuturan vi. vii. viii. ix. Mengasingkan diri Perasaan bimbang Gangguan masalah koordinasi motor halus dan motor kasar Mudah tertekan dan murung Berdasarkan punca-punca yang dibincangkan di atas, telah terbukti bahawa mungkin satu atau lebih punca yang menyebabkan terjadinya autisme. Disebabkan bukti-bukti punca yang menyebabkan autisme masih lagi kabur, kajian-kajian haruslah diteruskan pada masa akan datang.

9 Antara penyebab lain autisme ialah: 1. Vaksin yang mengandungi thimerosal Thimerosal adalah zat pengawet yang digunakan sebagai vaksin. Ada pendapat yang mengatakan bahwa jika terlalu banyak vaksin Hepatitis B yang termasuk dalam MMR (Mumps, Measles dan Rubella ) boleh mengakibatkan anak mengidap penyakit autisme. Ini kerana vaksin ini mengandung zat pengawet Thimerosal, yang terdiri dari Etilmerkuri yang menjadi penyebab utama sindrom Autisme Spectrum Disorder. Biasanya, vaksin mengandungi plumbum, merkuri dan aluminium. Bahkan sesetengah vaksin ditambah dengan ekstrak punggung babi, anjing dan monyet yang kebanyakannya diimport dari luar Negara. 2. Televisyen dan komputer TV dan komputer mempunyai pengaruh yang sangat kuat terhadap minda seseorang kanakkanak. Sesetengah pakar berpendapat pengaruhnya boleh menyebabkan seseorang kanak-kanak boleh menghidap pelbagai penyakit otak termasuk autisme. 3. Genetik Ini adalah dugaan awal dari penyebab autisme, kerana autisme juga boleh diturunkan dari orang tua kepada anak, cucu dan cicitnya. 4. Makanan Makanan menjadi penyumbang utama terhadap pelbagai penyakit termasuk autisme. Ini kerana pelbagai bahan kimia dan bahan pengawet terdapat disetiap makanan yang kita beli di pasaraya. Lebih-lebih lagi kadar melamin yang agak tinggi di setiap makanan bersusu dan berperisa coklat. Sesetengah makanan ringan pula mengandungi plumbum, merkuri dan aluminium yang jika diambil berpanjangan akan menjejaskan sistem saraf kanak-kanak sehingga otak kanak-kanak tersebut menjadi lemah atau hyperaktif.

10 Pada tahun 1970an, seorang pengkaji makanan bernama Dr. Feingold telah menyaksikan peningkatan kes ADHD (Attention Dificit Hyperactivity Disorder) dalam skala yang sangat besar. Sebagai seseorang yang pernah hidup di era tahun 1920an hingga 1930an, beliau masih ingat bahawa kes ADHD nyaris tidak ada sama sekali di zaman tersebut. Dr. Feingold berpendapat punca kes ADHD meningkat ialah kerana makanan moden yang dihasilkan oleh syarikat-syarikat besar yang kebanyakannya mengandungi bahan pengawet dan bahan kimia yang berlebihan. Sejak Dr. Feingold membongkar bahan kandungan yang digunakan oleh industri pemakanan, semenjak itu beliau di khianati oleh The Nutrition Faundation, di mana Coca-Cola, Kraft Food dan beberapa syarikat besar idustri makanan adalah ahlinya. Namun, beliau tetap tidak putus-putus menulis buku tentang bahaya makanan moden. 5. Imbasan ultrasound Para saintis telah cuba meyedarkan orang ramai mengenai bahaya imbasan Ultrasound kepada otak bayi. Disebabkan kepala berbentuk mangkuk, radiasi bertambah besar dan boleh mengakibatkan beberapa bahagian otak terdedah kepada kepanasan tambahan yang tinggi. Satu kajian menunjukkan bahawa bayi yang terkena gelombang Ultrasonic berlebihan akan cenderung menjadi kidal. Dengan semakin banyaknya radiasi di sekitar kita, ada kemungkinan radiasi juga berperanan menyebabkan penyakit autisme. 6. Folic asid Zat ini biasanya diberikan kepada wanita hamil untuk mencegah kecacatan pada janin. Hasilnya memang cukup memberangsangkan, kadar kecacatan pada janin menurun sehingga 30%. Namun, jika diambil berlebihan ia boleh menyebabkan penyakit autism. Untuk menggantikan Folic Asid, para ibu yang mengandung disarankan memakan buah-buahan segar sebanyak mungkin.

11 Ciri-ciri Kanak-kanak Autisme Kanak-kanak autisme selalunya mengalami masalah pembelajaran menyeluruh termasuklah mempelajari kemahiran-kemahiran asas seperti membersihkan diri, berpakaian dan makan. Ibu bapa, guru-guru dan masyarakat sekeliling sukar untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak autisme ini. Oleh sebab itu, orang sekelilingnya, terutama sekali ibu bapa dan guruguru sukar untuk menentukan apa yang diketahui dan apa yang tidak diketahui mereka. Terdapat juga sesetengah kanak-kanak autistik yang mungkin mempunyai pengetahuan atau ingatan secara terperinci tentang sesuatu perkara dalam bidang tertentu. Walau bagaimanapun, mereka tidak dapat memanfaatkan pengetahuan ini sekalipun sekiranya ia boleh dipraktikkan. Antara salah satu ciri-ciri kanak-kanak autisme adalah mereka tidak mahu memandang muka orang yang berada di sekeliling mereka. Terutama sekali muka orang yang sedang bercakap dengan mereka. Walaubagaimanapun, dalam banyak budaya terutama sekali budaya dalam kalangan masyarakat di Malaysia, merenung mata orang dewasa adalah tidak sopan. Walaupun ini merupakan salah satu ciri-ciri kanak-kanak yang mengalami autisme, tapi kecenderungan ini tidak disenaraikan sebagai kriteria untuk mengesan autisme. Hal ini kerana, terdapat banyak kanak-kanak tipikal yang tidak memandang wajah orang yang bercakap dengan mereka. Jadi, memang agak sukar untuk mengesan kanak-kanak autisme dengan hanya sekali pandang. Pemerhatian haruslah dilakukan dengan lebih teliti sebelum membuat kesimpulan seseorang individu itu mengalami autisme. Terdapat banyak ciri-ciri autisme yang telah dikenal pasti oleh pakar-pakar perubatan, pengkaji-pengkaji tingkah laku, ahli-ahli psikologi dan ramai lagi. Walaubagaimanapun, jika seseorang individu itu mengalami masalah autisme ini, tidak semestinya dia akan menunjukkan semua ciri-ciri autisme yang akan dibincangkan nanti. Mungkin dia hanya menunjukkan sebilangan kecil sahaja ciri-ciri autisme, atau mungkin dia menunjukkan semua ciri-ciri yang akan dibincangkan nanti atau mungkin lebih.

12 Individu yang selalu dapat mengesan ciri-ciri tingkah laku yang berbeza pada seseorang kanak-kanak yang menghidapi autisme ini biasanya ibu bapa dan guru-guru. Hal ini kerana, ibu bapa dan guru-guru adalah orang yang selalu mendampingi kanak-kanak tersebut. Walaupun begitu, guru akan lebih peka terhadap perbezaan tingkah laku yang ditunjukkan. Ini adalah disebabkan oleh, seseorang individu yang mengambil bidang perguruan, mereka perlu mempelajari ciri-ciri perkembangan kanak-kanak tipikal. Oleh itu, lebih senang untuk mereka mengesan perbezaan perkembangan atau tingkah laku seseorang kanak-kanak yang mengalami autisme. Mari kita sama-sama bincangkan apakah ciri-ciri tingkah laku yang ditunjukkan oleh kanak-kanak autisme bagi memudahkan guru atau ibu bapa untuk mengenal pasti perbezaan tingkah laku yang ditunjukkan oleh murid atau anak mereka. Antara ciri-ciri tingkah laku yang sangat ketara ditunjukkan oleh kanak-kanak autisme adalah masalah interaksi dan komunikasi yang sangat teruk dengan orang sekelilingnya. Ini termasuklah ibu bapa, guru-guru, pengasuh dan juga rakan sebaya mereka. Ciri yang kedua adalah apabila kanak-kanak itu memandang orang dewasa yang sedang berkomunikasi dengannya, orang tersebut akan merasakan kanak-kanak itu sebenarnya tidak memandangnya. Hal ini mungkin disebabkan oleh pergerakan mata mereka yang pantas untuk mengelakkan mereka memandang wajah orang lain atau mungkin juga disebabkan oleh masalah tumpuan mereka yang sangat terhad. Seterunya, kanak-kanak yang menghidapi autisme ini selalunya menunjukkan sikap yang negatif dalam kalangan rakan sebayanya. Sebagai contoh, dia akan menunjukkan sikap tidak mahu berinteraksi dengan rakan-rakan sebayanya. Dia akan menjadi seorang kanak-kanak yang sangat pasif dalam kalangan rakan sebayanya yang lain. Dia akan menunjukkan sikap tidak mahu bergaul dengan rakan-rakannya, tidak mahu bermain bersama-sama, dan lebih suka menyendiri di sudut yang di gemarinya. Apabila guru meminta dia melakukan aktiviti berkumpulan bersama-sama rakannya pada waktu sesi pengajaran dan pembelajaran, dia biasanya tidak mahu mengambil bahagian dalam aktiviti tersebut.

13 Ciri keempat yang dapat dilihat pada kanak-kanak autisme ini adalah mereka menunjukkan bentuk interaksi yang sangat luar biasa. Sebagai contoh, ketika berada di dalam kelas, apabila guru menyoal padanya, dia tidak akan menjawab pertanyaan guru tersebut, tetapi sebaliknya dia akan mengulangi pertanyaan dan kata-kata guru tersebut. Ini adalah salah satu contoh bentuk interaksi yang luar biasa yang ditunjukkan oleh kanak-kanak autisme. Seterusnya, kanak-kanak ini mungkin akan menangis atau pun menjerit tanpa sebab yang ketara. Hal ini sering berlaku di mana-mana sahaja, seperti di dalam bilik darjah, di rumah, di pusat membeli belah dan lain-lain tempat lagi. Ciri keenam yang ditunjukkan adalah dia tidak suka disentuh oleh sesiapa pun. Sebagai contoh, ketika berada di dalam bilik darjah, guru sedang mengajar di hadapan, dan dengan tiba-tiba kanak-kanak ini akan menjerit atau menangis dengan kuat sehingga mengejutkan orang yang berada di sekelilingnya, dan apabila guru atau rakannya ingin menyentuhnya untuk tujuan memujuknya agar tidak menangis lagi, dia akan menepis tangan tersebut kerana dia tidak suka disentuh. Selain daripada itu, kanak-kanak autisme ini juga mungkin akan melakukan pergerakan kompulsif atau ritualistik atau berulang-ulang tanpa tujuan. Tingkah laku yang ditunjukkan ini sangat pelik dan berbeza dengan rakan-rakan sebayanya yang lain. Rakan-rakannya akan menganggap dia seorang yang pelik dan membuatkan mereka tidak mahu berkawan dengannya kerana takut akan menjadi pelik sepertinya. Antara pergerakan yang biasa dilakukan oleh kanakkanak ini adalah menggoyang-goyangkan tangan di hadapan mukanya, berjalan-jalan keluar masuk bilik tanpa sebab, dan menggoyangkan daun atau jerami. Ciri yang kelapan yang akan dibincangkan adalah kanak-kanak ini akan memperlihatkan gabungan kemahiran motor yang sangat baik dalam beberapa aspek, tetapi pergerakan yang kekok dalam aspek yang lain. Sebagai contoh, kanak-kanak ini menunjukkan kemahiran yang baik dalam menangkap bola dan membaling bola, tetapi dia tidak mempunyai kemahiran yang baik dalam memegang pensil atau pemadam atau pembaris.

14 Kanak-kanak yang menghidapi masalah autisme ini selalunya sangat gemar mendengar muzik, dan apabila dia berbuat demikian, kita dapat lihat dia seolah-olah sedang berada dalam dunianya sendiri. Dia tidak suka diganggu apabila dia sedang mendengar muzik. Mungkin itu yang menyebabkan orang sekelilingnya melihat dia seperti berada dalam dunianya sendiri. Tambahan pula, kanak-kanak ini sering menujukkan sikap yang pasif terhadap persekitarannya. Ini juga menyumbang kepada anggapan masyarakat yang dia mempunyai dunianya sendiri dan tidak mempedulikan dunia luar yang sebenar. Ciri seorang kanak-kanak autisme yang ke sepuluh adalah mereka akan dikategorikan sebagai kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran. Hal ini demikian kerana, mereka ini mengalami masalah untuk belajar 3M, iaitu membaca, menulis dan mengira. Ini kerana, kemahiran 3M merupakan satu kemahiran asas yang harus dikuasai oleh setiap kanak-kanak bagi membolehkan mereka terus mempertingkatkan ilmu mereka dari semasa ke semasa. Walaubagaimanapun, terdapat juga sesetengah kanak-kanak autisme yang berjaya mempelajari kemahiran membaca atau menulis tetapi malangnya, mereka tidak memahaminya atau tidak berupaya menggunakan kemahiran tersebut. Selain daripada itu, setiap kanak-kanak autisme ini mempunyai rutin mereka sendiri dan mereka tidak suka andai rutin mereka diganggu. Ini akan menyebabkan mereka marah, geram, mengamuk dan sebagainya. Mereka akan menunjukkan sikap yang sangat agresif andai rutin mereka diganggu. Sebagai contoh, jika pada pukul 10 pagi adalah masa untuk kanak-kanak itu makan, tetapi guru tidak membenarkan dia untuk keluar makan sebagai denda kerana tidak menjawab pertanyaan guru dengan betul semasa sesi pengajaran dan pembelajaran itu tadi, kanak-kanak ini akan mengamuk dan menjadi sangat marah. Oleh yang demikian, kanak-kanak yang mengalami masalah autisme akan menghadapi masalah bagi menyesuaikan dengan rutin bilik darjah. Hal ini kerana, ketika berada dalam bilik darjah, setiap hari guru yang berbeza akan masuk dan mengajar mata pelajaran yang berbeza dan membuat aktiviti yang berbeza. Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah autisme, ini merupakan satu perkara yang sukar untuk mereka.

15 Ciri yang terakhir yang akan dibincangkan pada kali ini adalah kanak-kanak yang mengalami masalah autisme ini akan menjadi sangat susah hati apabila dia disuruh untuk melakukan sesuatu. Mereka akan menunjukkan sikap yang tidak senang dengan perkara tersebut. Ciri ini juga boleh dikaitkan dengan ciri sebelum ini iaitu mereka mempunyai rutin mereka sendiri dan tidak suka andai rutin mereka diganggu. Hal ini kerana, melakukan sesuatu yang baru tidak termasuk dalam rutin harian mereka. Oleh yang demikian, mereka akan berasa takut dan gelisah atau marah andai disuruh melakukan sesuatu perkara yang baru. Keperluan Kanak-kanak Autisme Sesetengah kanak-kanak yang mempunyai autisme ini mengelirukan guru kerana mereka pandai dalam bidang akademik, tetapi pada masa yang sama mereka juga menunjukkan tingkah laku yang pelik daripada rakan sebayanya dan tingkah laku yang tidak dapat diterima oleh masyarakat. Jadi, apakah yang dapat dilakukan oleh guru-guru dan ibu bapa bagi membantu keperluan kanak-kanak autisme ini? Terdapat banyak keperluan yang harus di sediakan oleh guru-guru dan ibu bapa bagi membantu kanak-kanak autisme ini. Oleh yang demikian, kita akan membincangkan apakah keperluan yang boleh disediakan untuk membantu mereka. Yang pertama, guru-guru dan ibu bapa perlulah menyediakan persekitaran yang terurus dan tersusun bagi membantu kanak-kanak autisme ini. Hal ini kerana, kanak-kanak yang menghidapi autisme ini tidak boleh berada dalam keadaan yang bersepah dan tidak kemas. Mereka akan berasa rimas dan tidak selesa. Yang kedua, guru-guru dan ibu bapa haruslah menyediakan satu ruang yang selesa di sekitar kerusinya. Hal ini kerana agar tumpuan kanak-kanak tersebut tidak terganggu dengan keadaan persekitarannya. Seterusnya, guru terutamanya haruslah peka terhadap minat kanakkanak autisme tersebut agar dapat memberikan tugasan yang bersesuaian dengan minat kanakkanak tersebut. Dengan cara ini, guru dapat menarik minat pelajar tersebut agar dia boleh belajar sesuatu yang bermanfaat pada dirinya.

16 Yang keempat, guru juga haruslah memberi arahan yang jelas dan ringkas. Hal ini kerana, kanak-kanak autisme ini mempunyai tumpuan yang sangat rendah. Oleh itu, arahan yang panjang dan kurang jelas tidak dapat menarik perhatian kanak-kanak tersebut. Selain itu juga, guru haruslah memberi tugasan yang guru kenal pasti berkemungkinan pelajar tersebut dapat selesaikan. Hal ini penting kerana, ia akan memberikan pelajar tersebut perasaan gembira kerana dapat menyelesaikan tugasan yang diberikan guru dan dia dapat menguasai kemahiran tersebut. Guru juga boleh memecahkan tugasan tersebut kepada beberapa bahagian kecil. Hal ini penting kerana pelajar-pelajar dengan masalah autisme ini tidak dapat melakukan satu tugasan yang banyak dalam satu masa yang singkat. Oleh yang demikian, dengan memecahkan tugasan tersebut kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil. Yang ketujuh, guru yang sedang mengajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran haruslah memberikan masa selingan kepada pelajarpelajar. Hal ini kerana, ini dapat memberikan ruang kepada pelajar-pelajar autisme ini untuk bergerak ke sana ke mari agar mereka tidak berasa bosan berada di dalam kelas. Keperluan lain yang harus disediakan oleh guru kepada kanak-kanak autisme ini adalah memberi galakkan dan bersabar. Hal ini kerana kanak-kanak ini tidak dapat mengawal perasaan gelisahnya. Selain itu, guru juga haruslah memberi pujian kepada kanak-kanak ini apabila mereka berjaya melakukan sesuatu perkara. Walaupun perkara tersebut bagi kita adalah biasa, tetapi bagi mereka, itu satu pencapaian yang membanggakan. Tetapi andai mereka gagal dalam melakukan tugasan atau sesuatu perkara, galakan dan dorongan haruslah diberikan untuk mereka terus berusaha lagi sehingga berjaya. Hal ini penting bagi menunjukkan bahawa guru memberi perhatian kepada dirinya. Langkah seterusnya adalah, jika guru tersebut mencapai persetujuan dengan kanakkanak tersebut dalam sesuatu perkara, persetujuan itu mestilah sejajar dengan potensi kanakkanak tersebut. Ini penting kerana, setiap kanak-kanak autisme ini mempunyai potensi yang berbeza dan kehendak yang berlainan antara satu sama lain. Akhir sekali, guru haruslah cuba untuk memastikan sama ada menyanyi boleh menenteramkan jiwa kanak-kanak itu dan membawa kesan penenang apabila kanak-kanak itu susah hati. Agar kanak-kanak tersebut dapat menjalankan aktiviti dengan baik.

17 Kesimpulan yang dapat dibuat di sini adalah, setiap kanak-kanak yang menghidapi masalah autisme ini adalah berbeza keperluan mereka. Oleh yang demikian, guru-guru dan ibu bapa haruslah mempunyai komunikasi yang baik agar dapat bekerjasama bagi memastikan keperluan kanak-kanak tersebut memenuhi kesesuaian dirinya. Dengan cara itu, kanak-kanak tersebut akan dapat hidup dalam suasana yang membantu perkembangan dirinya. Aktiviti untuk kanak-kanak autisme Kanak-kanak autisme ini merupakan kanak-kanak yang mempunyai sifat di mana mereka ini tidak atau sukar untuk bergaul dengan orang lain. Mereka ini seolah-olah berada di dalam dunia mereka sendri tanpa menghiraukan keadaan persekitaran. Disebabkan itu, aktiviti yang menarik dan bersesuaian perlu disediakan kepada kanak-kanak ini terutama sekali dalam aspek pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu, guru perlulah sentiasa berfikiran kreatif dan kritis ketika menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini adalah kerana kanak-kanak ini tidak menyukai aktiviti yang membosankan dan tidak menarik minat mereka. Kanak-kanak autisme ini sangat sukar dalam memberikan tumpuan atau fokus ketika berada di dalam kelas. Hal ini akan menyukarkan guru untuk menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran kepada mereka. Selain itu, kanak-kanak autisme juga mengalami masalah pertuturan yang kurang jelas dan sukar untuk difahami. Hal ini akan menyukarkan mereka dalam menyampaikan apa yang diigini serta menyukarkan orang di sekeliling untuk memahami apa yang diingini oleh kanak-kanak tersebut. Selain itu, kanak-kanak autisme juga tidak suka untuk melakukan kerja sekolah. Hal ini akan menyebabkan mereka sentiasa mengelak daripada membuat kerja dengan cara menangguh, berlari, atau membuat perangai seperti menangis, dan menjerit. Kanak-kanak autisme juga sering melakukan perlakuan merangsang diri sendiri kepada tingkah laku yang berulang-ulang tanpa tujuan tertentu. Contohnya, seperti berjalan mundar mandir, ketawa secara berlebihan, bermain dengan jari dan sebagainya.

18 Oleh itu guru-guru perlu menjalankan proses pengajaran yang boleh menarik minat mereka. Contohnya, guru perlu menggunakan bahan bantu mengajar yang mudah untuk berinteraksi seperti buku berwarna-warni ataupun kad bergambar (flash cards). Pada peringkat awal, guru perlu mengunakan bantuan visual selama satu hingga dua minggu, mengikut keupayaan kanak-kanak tersebut. Dengan cara ini, kita dapat melatih mereka mengolah deria visual mereka dengan lebih baik dan dapat menarik perhatian mereka untuk belajar dengan mudah. Disamping itu, guru-guru juga boleh mengajar kanak-kanak tersebut meminta atau menerima sesuatu dengan cara beratur terlebih dahulu ( how to takes turn ). Contohnya, ketika guru hendak memberikan makanan atau sesuatu benda seperti alat tulis dan sebagainya. Guruguru juga perlu mengajar mereka cara untuk berkomunikasi dengan baik contohnya mengucapkan terima kasih atau menggunakan pandangan mata (eye contacts) kepada orang yang memberikan sesuatu. Cara ini akan melatih mereka untuk bertenang dan bersabar dalam setiap perkara yang mereka hendak lakukan. Jika tidak, dia akan kembali ke cara negatif dengan mengamuk apabila permintaannya tidak dipenuhi. Seterusnya, guru juga boleh menggunakan alunan muzik dan disertai pergerakan badan yang tersusun seperti di dalam kelas khas bagi melatih kebolehan tindak balas terhadap arahan yang mudah di dalam pembelajaran. Contohnya, apabila lirik lagu menyuruh mereka please sit down and turn around, mereka akan melakukan setiap langkah itu satu per satu mengikut urutan dan meniru apa yang guru mereka lakukan walaupun dalam keadaan yang lambat. Jika dipraktis setiap minggu, kepantasan tindak balas gerakan tubuh mereka akan meningkat. Aktiviti seterusnya yang boleh dijalankan kepada kanak-kanak autisme ialah dengan menggunakan konsep pembayang awal. Contohnya, jika mahu menghentikan sesuatu aktiviti guru hendaklah memberikan amaran bahawa ia akan ditamatkan dalam masa beberapa minit supaya kanak-kanak itu bersedia. Jangan berhenti secara mendadak kerana walaupun mereka tahu bercakap, kanak-kanak autisme mempunyai masalah untuk mengenali konsep masa. Contohnya cikgu memberikan arahan bahawa dalam kiraan lima kita akan berhenti bermain.

19 Guru perlu mengira penurunan masa dengan terang supaya kanak-kanak autisme mendengarnya. Konsep pembayang awal ini juga memberi peluang kepada kanak-kanak autisme bersedia untuk peralihan aktiviti.bagi kanak-kanak normal, kepelbagaian rutin atau aktiviti akan menambah keseronokan, tapi bagi kanak-kanak autisme perubahan rutin atau aktiviti akan membuatkan mereka berasa cemas dan gelisah, terutama kepada kanak-kanak yang kurang memahami bahasa. Akhir sekali, perkara ini perlu dilakukan secara berulang-ulang kali agar kanak-kanak autisme ini mengingati apa yang telah diajarkan. Oleh itu, ibu bapa juga harus memainkan peranan dalam mendidik anak mereka. Ibu bapa seharusnya mempelbagaikan aktiviti dirumah serta mengulangi semula apa yang diajarkan oleh guru ketika di sekolah. Pendekatan ini perlu dilakukan secara konsisten sama ada di sekolah atau rumah bagi mendapat perubahan yang memberangsangkan. Kesimpulannya, ibu bapa harus sentiasa berbincang dengan guru-guru supaya dapat membantu perkembangan anak mereka. Teknologi yang boleh membantu kanak-kanak autisme Kini pelbagai teknologi yang boleh digunakan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk membantu pelajar supaya lebih memahami apa yang diajarkan. Hal ini adalah kerana dengan penggunaan teknologi guru-guru dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran mereka seperti memasukkan video yang berkaitan dengan subjek yang diajar dan sebagainya. Penggunaan teknologi ini juga tidak terkecuali kepada kanak-kanak autisme untuk membantu perkembangan mereka. Antara teknologi yang boleh digunakan untuk membantu perkembangan kanak-kanak autisme ini adalah Anugerah Agung Brainwave For Autism Therapy. Alat ini merupakan sejenis alat terapi audio dan stimulasi gelombang otak untuk kanak-kanak yang mengalami autisme. Ianya dapat membantu mengurangkan gejala-gejala autisme dan menyokong agar kanak-kanak ini boleh hidup dengan normal.

20 Alat Brainwave Autisme Therapy ini sangat sesuai untuk kanak-kanak autisme kerana ia tidak mengandungi sebarang bahan kimia, steroid dan dadah. Ianya hanya merawat melalui kaedah berasaskan gelombang tenaga. Alat ini bertindak merangsang 'Central Nerve System' (CNS) bagi mengaktifkan dan merawat fungsi organ serta meningkatkan sistem imun tubuh badan secara semula jadi. Ia juga mampu bertindak memperbaiki kerosakan DNA seseorang pesakit. Terapi Brainwave secara amnya adalah teknik terapi dengan memperdengarkan pelbagai macam bunyi kepada kanak-kanak autisme. Bunyi yang diperdengarkan tersebut dapat merangsang perkembangan fungsi bahasa verbal dan tidak verbal, interaksi sosial, dan kemahiran motor mereka. Terapi ini menggunakan stimulasi gelombang otak yang akan memberikan rangsangan berupa gelombang bunyi dengan frekuensi tertentu yang boleh berubahubah frekuensinya dalam jangka masa yang tertentu untuk melatih fleksibiliti anak autisme. Cara untuk menggunakan alat ini ialah alat ini dimainkan ketika anak tidur dan bangun atau beraktiviti dengan volume kecil yang cukup didengari oleh semua orang yang berada disekitar mereka. Selain itu, guru-guru dan ibu bapa juga boleh menggunakan komputer untuk mengajar komunikasi kepada kanak-kanak ini. Contohnya, latihan untuk meningkatkan kosa kata dan perkataan boleh diajari melalui program yang boleh diprogramkan di dalam komputer. Namun, kanak-kanak ini mungkin akan melupai sebahagian perkara yang diajarkan selepas tiga bulan. Oleh itu guru-guru serta ibu bapa perlulah sentiasa mengulangi apa yang diajarkan supaya mereka boleh mengingati dengan lebih lama. Antara program komputer yang boleh diprogramkan ialah VOCA iaitu satu program yang dapat membantu kanak-kanak ini di dalam pertuturan. Selain itu, terdapat juga soalansoalan ringkas dimana kanak-kanak ini boleh memberikan jawapan yang mudah seperti ya atau tidak serta menggunakan ayat yang kompleks. Soalan-soalan yang dikemukakan juga disertakan dengan gambar-gambar yang dapat memudahkan kanak-kanak autisme untuk membuat pilihan.

21 Seterusnya, terdapat juga program komputer iaitu Picture Exchange Communication System (PECS). Antara kelebihan program ini ialah ianya menggunakan keupayaan visual untuk membantu meningkatkan kemahiran komunikasi, memperbaiki interaksi sosial dan mengurangkan masalah tingkah laku. Bahasa isyarat juga dipadankan dengan penggunaan gambar dan ianya meningkatkan peluang serta menggalakkan kanak-kanak autisme untuk berinteraksi. Akhir sekali, program penggunaan komputer iaitu sistem representasi visual juga boleh digunakan. Kebanyakkan program komputer yang sesuai bagi kanak-kanak ini ialah program komputer yang bergambar serta mempunyai ayat yang ringkas. Hal ini penting untuk kanakkanak ini lebih memahami tentang perkara yang dilihatnya. Contohnya, terdapat pelbagai sistem visual yang boleh digunakan seperti foto, gambar garis, dan perkataan. Kebanyakkan kanak-kanak autisme ini tidak bercakap, oleh itu penggunaan gambar boleh membantu mereka untuk menyatakan apa yang mereka ingini. Mereka akan menunjukkan gambar yang berkaitan untuk menyatakan apa yang mereka ingini. Jadi persekitaran di sekolah dan rumah harus dihiasi dengan gambar-gambar yang bersesuaian agar memudahkan komunikasi kanak-kanak autisme ini. Kesimpulannya, kanak-kanak autisme ini boleh berkomunikasi dengan menggunakan pelbagai kaedah jika dibantu.

22 Kesimpulan Setelah membincangkan mengenai definisi, punca-punca, ciri-ciri, keperluan, aktiviti, serta teknologi yang bersesuaian untuk kanak-kanak autisme ini, kita dapat mengetahui mengenai serba sedikit maklumat tentang kanak-kanak autisme ini. Melalui maklumat ini kita dapat membantu kanak-kanak autisme ini dari pelbagai aspek seperti aspek tingkah laku, pengurusan diri dan sebagainya. Selain itu, ibu bapa dan guru juga dapat menggunakan bahan bantu mengajar berteknologi dalam membantu perkembangan kanak-kanak ini. Dewasa ini, terdapat pelbagai bahan bantu mengajar yang berteknologi telah dihasilkan bertujuan untuk membantu kanak-kanak yang mengalami masalah autisme. Dengan menggunakan bahan bantu mengajar berteknologi ini sedikit sebanyak ianya dapat menjimatkan masa guru dan ibu bapa kerana terdapat pelbagai program komputer yang disediakan. Justeru itu, tiada alasan untuk kita membantu perkembangan kanak-kanak ini kerana terdapat pelbagai maklumat serta bahan bantu mengajar yang boleh kita jadikan rujukan.

23 Rujukan Jamila K.A. Mohamed Pendidikan Khas Untuk Kanak-kanak Istimewa : Vijayen Gopal. Autisme:Satu Pengenalan : Buku Pendidikan Kanak-kanak Berkeperluan Khas: Konsep dan Amalan Zalizan Mohd Jelas 2012

5/27/2011 NOMBOR BULAT (WHOLE NUMBERS)

5/27/2011 NOMBOR BULAT (WHOLE NUMBERS) MTE3109: TEACHING OF NUMBERS, FRACTIONS, DECIMALS & PERCENTAGES NOMBOR BULAT (WHOLE NUMBERS) Konsepbijak nombor Pengalaman pranombor Strategi membilang (counting) Perkembangan konsep nombor awal Reys,

More information

HakCipta Irfan Khairi Sdn. Bhd.

HakCipta Irfan Khairi Sdn. Bhd. Panduan Setup Brochure Website. Langkah-Langkah : *Sebelum anda mula membina website, anda perlu install perisian wordpress terlebih dahulu pada website anda. Caranya adalah seperti dibawah: 1. Pertama

More information

MODEL STATISTIK BERSEPADU PELBAGAI ARAS BAGI TRIGLISERIDA DAN TEKANAN DARAH MANUSIA: KAJIAN KES DI HOSPITAL UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

MODEL STATISTIK BERSEPADU PELBAGAI ARAS BAGI TRIGLISERIDA DAN TEKANAN DARAH MANUSIA: KAJIAN KES DI HOSPITAL UNIVERSITI SAINS MALAYSIA MODEL STATISTIK BERSEPADU PELBAGAI ARAS BAGI TRIGLISERIDA DAN TEKANAN DARAH MANUSIA: KAJIAN KES DI HOSPITAL UNIVERSITI SAINS MALAYSIA SARJANA SAINS MATEMATIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU 2015 MODEL STATISTIK

More information

IMPROVING SOCIAL RESPONSIVENESS OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER THROUGH NEURO-PHYSICAL EXERCISE WONG SIAO YEN

IMPROVING SOCIAL RESPONSIVENESS OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER THROUGH NEURO-PHYSICAL EXERCISE WONG SIAO YEN IMPROVING SOCIAL RESPONSIVENESS OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER THROUGH NEURO-PHYSICAL EXERCISE WONG SIAO YEN A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree

More information

PUSAT PEMBELAJARAN DIGITAL SULTANAH NUR ZAHIRAH

PUSAT PEMBELAJARAN DIGITAL SULTANAH NUR ZAHIRAH TP SA PU JA LA EM BE N RA H TA NA UL LS TA GI DI R NU ZA H IR AH - I, tesis 11000906 32 RC 902.N6 2013 1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111II 1100090632 Evaluation in health-related

More information

The Bahasa Melayu version of the Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ-M)

The Bahasa Melayu version of the Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ-M) The Bahasa Melayu version of the Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ-M) Seterusnya, saya akan menyoal anda berkenaan dengan tempoh masa yang anda luangkan untuk melakukan pelbagai kegiatan aktiviti

More information

EFFECT OF PATTERN RECOGNITION ABILITY TRAINING ON JUDGING PERFORMANCE OF MALAYSIAN RHYTHMIC GYMNASTIC JUDGES

EFFECT OF PATTERN RECOGNITION ABILITY TRAINING ON JUDGING PERFORMANCE OF MALAYSIAN RHYTHMIC GYMNASTIC JUDGES EFFECT OF PATTERN RECOGNITION ABILITY TRAINING ON JUDGING PERFORMANCE OF MALAYSIAN RHYTHMIC GYMNASTIC JUDGES By TEH LAH HOONG Thesis Submitted to the School of Graduate Studies, Universiti Putra Malaysia,

More information

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education *0953539061* MALAY 0546/42 Paper 4 Writing May/June 2018 1 hour Candidates answer on the Question

More information

KAUNSELING. Newsletter Title B U S I N E S S N A M E D PUNCAK

KAUNSELING. Newsletter Title B U S I N E S S N A M E D PUNCAK Newsletter Title KAUNSELING B U S I N E S S N A M E D PUNCAK N E W S L E T T E R D A T E Sekiranya tuan/puan ingin mendapatkan perkhidmatan kaunseling, tuan/puan boleh menghubungi talian berikut untuk

More information

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education *1847752963* MALAY 0546/42 Paper 4 Writing May/June 2017 1 hour Candidates answer on the Question

More information

PERSEPSI IBU BAPA TERHADAP CIRI-CIRI PERSAHABATAN KANAK-KANAK AUTISME (Parents' Perception Towards Friendship Characteristics Of Children With Autism)

PERSEPSI IBU BAPA TERHADAP CIRI-CIRI PERSAHABATAN KANAK-KANAK AUTISME (Parents' Perception Towards Friendship Characteristics Of Children With Autism) INTERNATIONAL CONFERENCE ON SPECIAL EDUCATION IN SOUTHEAST ASIA REGION 7 TH SERIES 2017 PERSEPSI IBU BAPA TERHADAP CIRI-CIRI PERSAHABATAN KANAK-KANAK AUTISME (Parents' Perception Towards Friendship Characteristics

More information

Answer all questions. Jawab semua soalan.

Answer all questions. Jawab semua soalan. Answer all questions. Jawab semua soalan. 1 Osmoregulation is the process of regulating water content and salt in the body. The water and salt content in the blood determines the osmotic pressure in the

More information

PM502: MARKETING RESEARCH

PM502: MARKETING RESEARCH ESSAY QUESTIONS: 100 MARKS SOALAN ESEI: 100 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) essay questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi EMPAT (4) soalan esei. Jawab SEMUA

More information

ROLE OF LENGTH SPECIFICITY, VELOCITY SPECIFICITY AND NEURAL ADAPTATIONS IN STRENGTH TRAINING

ROLE OF LENGTH SPECIFICITY, VELOCITY SPECIFICITY AND NEURAL ADAPTATIONS IN STRENGTH TRAINING ROLE OF LENGTH SPECIFICITY, VELOCITY SPECIFICITY AND NEURAL ADAPTATIONS IN STRENGTH TRAINING By AHMAD NAIM ISMAIL Thesis submitted to the School of Graduate Studies, Universiti Putra Malaysia, in Fulfilment

More information

TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN

TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI SATU BUDAYA PENEMPATAN KERJA ALTERNATIF DALAM SEKTOR PEMBINAAN ZULKEFLI BIN MAT JUNIT UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI SEBAGAI

More information

IEK 314 Environmental Audit [Audit Persekitaran]

IEK 314 Environmental Audit [Audit Persekitaran] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2010/2011 Academic Session November 2010 IEK 314 Environmental Audit [Audit Persekitaran] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that this examination

More information

Kandungan Alpha Lipid LifeLine

Kandungan Alpha Lipid LifeLine New Image Serving Size : 16g Jumlah Konsumsi : 16g Average quantity Average quantity Serving per can : 28 Konsumi per tin : 28 per serve per serve Energy Tenaga 209KJ, 50Cal 1300KJ, 213Cal Protein Protein

More information

Kaedah Pengumpulan Data Penyelidikan Tindakan

Kaedah Pengumpulan Data Penyelidikan Tindakan Kaedah Pengumpulan Data Penyelidikan Tindakan Hasil-hasil Pembelajaran Memahami konsep-konsep berkaitan dengan kaedah pengumpulan data Meningkatkan amalan pengajaran dengan menggunakan data yang sesuai.

More information

1 of 8. Gransea (M) Sdn. Bhd. O'Kim Compound GC300 (Magnesium Calcium)

1 of 8. Gransea (M) Sdn. Bhd. O'Kim Compound GC300 (Magnesium Calcium) Gransea (M) Sdn. Bhd. O'Kim Compound 12-8-27+3 Baja yang dirumus khas untuk padi dan kelapa sawit. Ianya membekal nutrien yang seimbang dengan kandungan kalium yang tinggi dari biasa bagi pengisian biji

More information

IMK NUTRITION [PEMAKANAN]

IMK NUTRITION [PEMAKANAN] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2010/2011 Academic Session April/May 2011 IMK 104 - NUTRITION [PEMAKANAN] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that this examination paper

More information

USING TAM TO STUDY THE USER ACCEPTANCE OF IT IN THE YEMENI PUBLIC SECTOR (MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS AND LABOUR-YEMEN) ESMAT ABDULMAJID WAHDAIN

USING TAM TO STUDY THE USER ACCEPTANCE OF IT IN THE YEMENI PUBLIC SECTOR (MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS AND LABOUR-YEMEN) ESMAT ABDULMAJID WAHDAIN USING TAM TO STUDY THE USER ACCEPTANCE OF IT IN THE YEMENI PUBLIC SECTOR (MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS AND LABOUR-YEMEN) ESMAT ABDULMAJID WAHDAIN A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. First Semester Examination Academic Session 2009/2010. November BMT 217/3 Virology [Virologi]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. First Semester Examination Academic Session 2009/2010. November BMT 217/3 Virology [Virologi] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination Academic Session 2009/2010 November 2009 BMT 217/3 Virology [Virologi] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please ensure that this examination paper contains

More information

To My Parents. My father, EsmaeelArzani My mother, Zahra Asadizadeh. My brother, Parham Arzani. & My beloved son SahandRoudpishi

To My Parents. My father, EsmaeelArzani My mother, Zahra Asadizadeh. My brother, Parham Arzani. & My beloved son SahandRoudpishi To My Parents My father, EsmaeelArzani My mother, Zahra Asadizadeh My brother, Parham Arzani & My beloved son SahandRoudpishi ii Abstract of thesis presented to the Senate of Universiti Putra Malaysia

More information

IMK NUTRITION [PEMAKANAN]

IMK NUTRITION [PEMAKANAN] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2009/2010 Academic Session April/May 2010 IMK 104 - NUTRITION [PEMAKANAN] Duration: 3 hours Masa: [3 jam] Please check that this examination paper

More information

Fakulti Psikologi dan Pendidikan Universiti Malaysia Sabah

Fakulti Psikologi dan Pendidikan Universiti Malaysia Sabah Jurnal Psikologi Malaysia 31 (3) (2017): 56-63 ISSN-2289-8174 56 KESEDARAN GURU DI KOTA KINABALU, SABAH DALAM PENGETAHUAN DAN PERSEPSI TERHADAP AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD) (AWARENESS TOWARDS KNOWLEDGE

More information

TARGET SELECTION USING SINGLE ELECTROENCEPHALOGRAM ELECTRODE BASED ON MENTAL TASK HUSNAINI BINTI AZMY

TARGET SELECTION USING SINGLE ELECTROENCEPHALOGRAM ELECTRODE BASED ON MENTAL TASK HUSNAINI BINTI AZMY TARGET SELECTION USING SINGLE ELECTROENCEPHALOGRAM ELECTRODE BASED ON MENTAL TASK HUSNAINI BINTI AZMY A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering

More information

EVALUATING THE SURFACE PROPERTIES OF HA COATING ON TITANIUM-ALUMINUM SUBSTRATE ALI KARANDISH

EVALUATING THE SURFACE PROPERTIES OF HA COATING ON TITANIUM-ALUMINUM SUBSTRATE ALI KARANDISH EVALUATING THE SURFACE PROPERTIES OF HA COATING ON TITANIUM-ALUMINUM SUBSTRATE ALI KARANDISH A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of

More information

Ummi Kalsum Mohamad a, Nazmin Abdullah b, Noratiqah Satari c & Hasnah Toran d. Makmal Pembelajaran Autisme, UKM, b. Kementerian Pendidikan Malaysia, d

Ummi Kalsum Mohamad a, Nazmin Abdullah b, Noratiqah Satari c & Hasnah Toran d. Makmal Pembelajaran Autisme, UKM, b. Kementerian Pendidikan Malaysia, d INTERNATIONAL CONFERENCE ON SPECIAL EDUCATION IN SOUTHEAST ASIA REGION 7 TH SERIES 2017 PENGGUNAAN STRATEGI VISUAL DALAM PENGAJARAN URUS DIRI UNTUK MURID YANG MENGALAMI AUTISME (Visual Strategy for Teaching

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA KNOWLEDGE, ATTITUDE AND PRACTICE REGARDING HORMONAL EMERGENCY CONTRACEPTION AMONG MARRIED FEMALE STAFF IN UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA FATEMEH NAJAFI SHARJ ABAD FPSK(m) 2010 1 KNOWLEDGE,

More information

CALL for ACTION" UITLINE. MONDAY-FRIDAY [9.00am TO 4.30pm]

CALL for ACTION UITLINE. MONDAY-FRIDAY [9.00am TO 4.30pm] " Educate smokers or former smokers or concerned individual who have family members or friends who are smokers. Caller will receive written materials tailored to their needs as well as one to one assistance

More information

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education *2657831967* MALAY 0546/43 Paper 4 Writing May/June 2017 1 hour Candidates answer on the Question

More information

A STUDY OF GENERATION Y TRAVEL BEHAVIOUR IN MALAYSIA TAN LAY YEN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

A STUDY OF GENERATION Y TRAVEL BEHAVIOUR IN MALAYSIA TAN LAY YEN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A STUDY OF GENERATION Y TRAVEL BEHAVIOUR IN MALAYSIA TAN LAY YEN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A STUDY OF GENERATION Y TRAVEL BEHAVIOUR IN MALAYSIA TAN LAY YEN A dissertation submitted in partial fulfilment

More information

HEART MURMUR DETECTION AND ANALYSIS USING MULTIPOINT AUSCULTATION SYSTEM KAMARULAFIZAM BIN ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

HEART MURMUR DETECTION AND ANALYSIS USING MULTIPOINT AUSCULTATION SYSTEM KAMARULAFIZAM BIN ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA HEART MURMUR DETECTION AND ANALYSIS USING MULTIPOINT AUSCULTATION SYSTEM KAMARULAFIZAM BIN ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA HEART MURMUR DETECTION AND ANALYSIS USING MULTIPOINT AUSCULTATION SYSTEM

More information

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education * 4 2 0 3 3 4 2 9 8 5 * MALAY 0546/41 Paper 4 Writing May/June 2016 1 hour Candidates answer on the

More information

Penggunaan Rutin Berfikir Tumpuan untuk Pengajaran Kata Nama

Penggunaan Rutin Berfikir Tumpuan untuk Pengajaran Kata Nama 42 Penggunaan Rutin Berfikir Tumpuan untuk Pengajaran Kata Nama Rosela Hashim rosela_hashim@moe.edu.sg Nuradilah Abdul Wahid nuradilah_abdul_wahid@moe.edu.sg Sekolah Rendah Fengshan Abstrak Pembelajaran

More information

SIGNAL INTERFERENCE TO ELECTROENCEPHALOGRAM AND ELECTROCARDIOGRAM SIGNAL NORAINI BTE ABDUL SAMAD UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

SIGNAL INTERFERENCE TO ELECTROENCEPHALOGRAM AND ELECTROCARDIOGRAM SIGNAL NORAINI BTE ABDUL SAMAD UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA SIGNAL INTERFERENCE TO ELECTROENCEPHALOGRAM AND ELECTROCARDIOGRAM SIGNAL NORAINI BTE ABDUL SAMAD UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA SIGNAL INTERFERENCE TO ELECTROENCEPHALOGRAM AND ELECTROCARDIOGRAM SIGNAL NORAINI

More information

CLASSIFICATION OF ELECTROENCEPHALOGRAPHY SIGNAL USING STATISTICAL FEATURES AND REGRESSION CLASSIFIER

CLASSIFICATION OF ELECTROENCEPHALOGRAPHY SIGNAL USING STATISTICAL FEATURES AND REGRESSION CLASSIFIER CLASSIFICATION OF ELECTROENCEPHALOGRAPHY SIGNAL USING STATISTICAL FEATURES AND REGRESSION CLASSIFIER NURBAITY BINTI SABRI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA CLASSIFICATION OF ELECTROENCEPHALOGRAPHY SIGNAL USING

More information

IMPACT OF PSYCHO-EDUCATIONAL GROUP INTERVENTION USING COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY ON IRANIAN MALE DRUG ADDICTS IN A REHABILITATION CENTER

IMPACT OF PSYCHO-EDUCATIONAL GROUP INTERVENTION USING COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY ON IRANIAN MALE DRUG ADDICTS IN A REHABILITATION CENTER Abstract of thesis presented to the Senate of University Putra Malaysia in fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Philosophy IMPACT OF PSYCHO-EDUCATIONAL GROUP INTERVENTION USING COGNITIVE

More information

Peralihan Rawatan. Klinik dewasa. Klinik pediatrik

Peralihan Rawatan. Klinik dewasa. Klinik pediatrik Peralihan Rawatan Klinik dewasa Klinik pediatrik Maklumat yang diberikan dalam carta selak ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukannya bertujuan menjadi pengganti bagi nasihat perubatan, diagnosis,

More information

INFLUENCE OF CORE SELF-EVALUATIONS ON KNOWLEDGE SHARING BEHAVIOUR WITH EVALUATION APPREHENSION AS A MEDIATOR KHAIRULBAHIYAH BT YAAKUB

INFLUENCE OF CORE SELF-EVALUATIONS ON KNOWLEDGE SHARING BEHAVIOUR WITH EVALUATION APPREHENSION AS A MEDIATOR KHAIRULBAHIYAH BT YAAKUB iv INFLUENCE OF CORE SELF-EVALUATIONS ON KNOWLEDGE SHARING BEHAVIOUR WITH EVALUATION APPREHENSION AS A MEDIATOR KHAIRULBAHIYAH BT YAAKUB A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award

More information

PATIENT INFORMATION LEAFLET. Prevention of Malaria Information for Travellers. Pencegahan Malaria - Maklumat untuk Pelancong

PATIENT INFORMATION LEAFLET. Prevention of Malaria Information for Travellers. Pencegahan Malaria - Maklumat untuk Pelancong PATIENT INFORMATION LEAFLET 1. Apakah malaria? Prevention of Malaria Information for Travellers Pencegahan Malaria - Maklumat untuk Pelancong Malaria ialah penyakit yang disebabkan oleh parasit malaria

More information

Kesan sampingan ubat xanax

Kesan sampingan ubat xanax Kesan sampingan ubat xanax 06/04/2017 Vlad model tanya y157 gallery 06/06/2017 2172 white oblong norco 06/08/2017 -My payroll online caesars doc agent -How to snort oxycodone 30mg 06/09/2017 Icd 10 code

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EFFECT OF PATTERN RECOGNITION ABILITY TRAINING ON JUDGING PERFORMANCE OF MALAYSIAN RHYTHMIC GYMNASTIC JUDGES

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EFFECT OF PATTERN RECOGNITION ABILITY TRAINING ON JUDGING PERFORMANCE OF MALAYSIAN RHYTHMIC GYMNASTIC JUDGES UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EFFECT OF PATTERN RECOGNITION ABILITY TRAINING ON JUDGING PERFORMANCE OF MALAYSIAN RHYTHMIC GYMNASTIC JUDGES TEH LAH HOONG FPP 2010 34 EFFECT OF PATTERN RECOGNITION ABILITY TRAINING

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EFFECTS OF ZINC SUPPLEMENT ON TUMORIGENIC (MCF-7) AND NON-TUMORIGENIC (MCF-10A) MAMMARY EPITHELIAL CELLS UNDER DIFFERENT OXYGEN CONDITIONS LEE SZE YEN FBSB 2013 35 EFFECTS OF

More information

TEST CASE PRIORITIZATION TECHNIQUE USING SEQUENCE DIAGRAM AND LABELED TRANSITION SYSTEMS IN REGRESSION TESTING NUR FATIMAH AS SAHRA

TEST CASE PRIORITIZATION TECHNIQUE USING SEQUENCE DIAGRAM AND LABELED TRANSITION SYSTEMS IN REGRESSION TESTING NUR FATIMAH AS SAHRA i TEST CASE PRIORITIZATION TECHNIQUE USING SEQUENCE DIAGRAM AND LABELED TRANSITION SYSTEMS IN REGRESSION TESTING NUR FATIMAH AS SAHRA A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements

More information

(Kertas soalan ini mengandungi 4 soalan dalam 6 halaman yang dicetak) (This question paper consists of 4 questions on 6 printed pages)

(Kertas soalan ini mengandungi 4 soalan dalam 6 halaman yang dicetak) (This question paper consists of 4 questions on 6 printed pages) UNIVERSITI MALAYA UNIVERSITY OF MALAYA PEPERIKSAAN IJAZAH SARJANA MUDA SAINS EXAMINATION FOR THE DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE SESI AKADEMIK 2016/2017 : SEMESTER 1 ACADEMIC SESSION 2016/2017 : SEMESTER

More information

Stroke Prevention. Adding years of healthy life. A Public Education Guide to. National Healthcare Group Adding years of healthy life

Stroke Prevention. Adding years of healthy life. A Public Education Guide to. National Healthcare Group Adding years of healthy life An educational service brought to you by the NHG Stroke Workgroup A Public Education Guide to Stroke Prevention Adding years of healthy life National Healthcare Group Adding years of healthy life Stroke

More information

COMPARATIVE STUDY ON THE DIFFERENT RANGE OF NIR SENSOR MEASUREMENT FOR GLUCOSE CONCENTRATION MUHAMMAD HANIS BIN AZMI ALI

COMPARATIVE STUDY ON THE DIFFERENT RANGE OF NIR SENSOR MEASUREMENT FOR GLUCOSE CONCENTRATION MUHAMMAD HANIS BIN AZMI ALI i COMPARATIVE STUDY ON THE DIFFERENT RANGE OF NIR SENSOR MEASUREMENT FOR GLUCOSE CONCENTRATION MUHAMMAD HANIS BIN AZMI ALI This Report Is Submitted In Partial Fulfillment Of Requirement For The Bachelor

More information

ELEMENT OF WARRANTY OF IBS STRUCTURAL SYSTEM FOR CONSTRUCTION INDUSTRY ANNAN VESSINUK A/L SING

ELEMENT OF WARRANTY OF IBS STRUCTURAL SYSTEM FOR CONSTRUCTION INDUSTRY ANNAN VESSINUK A/L SING ELEMENT OF WARRANTY OF IBS STRUCTURAL SYSTEM FOR CONSTRUCTION INDUSTRY ANNAN VESSINUK A/L SING A project report submitted in partial fulfillment of the requirement for the award of the degree of Master

More information

Abstract of thesis presented to the Senate of University Putra Malaysia in fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Philosophy.

Abstract of thesis presented to the Senate of University Putra Malaysia in fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Philosophy. ii Abstract of thesis presented to the Senate of University Putra Malaysia in fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Philosophy. EFFECTS OF LOW INTENSITY AEROBIC DANCE EXERCISE ON PHYSIOLOGICAL

More information

THE NEEDS OF HALAL TRANSPORTATION CONTROL IN MALAYSIA: A MULTIPLE CASE STUDY APPROACH ZUHRA JUNAIDA BINTI IR MOHAMAD HUSNY HAMID

THE NEEDS OF HALAL TRANSPORTATION CONTROL IN MALAYSIA: A MULTIPLE CASE STUDY APPROACH ZUHRA JUNAIDA BINTI IR MOHAMAD HUSNY HAMID THE NEEDS OF HALAL TRANSPORTATION CONTROL IN MALAYSIA: A MULTIPLE CASE STUDY APPROACH ZUHRA JUNAIDA BINTI IR MOHAMAD HUSNY HAMID A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements for the

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination Academic Session 2010/2011 April/May 2011 EBS 328/3 - Prospecting Geochemistry [Geokimia Carigali] Duration : 3 hours [Masa : 3 jam] Please ensure

More information

ABSTRACT. and questionnaires from the participants to triangulate the results of study. The data

ABSTRACT. and questionnaires from the participants to triangulate the results of study. The data ABSTRACT This study investigates the cognitive processes of five Chinese ESL undergraduates from University of Malaya (UM) by using Think-Aloud Protocols (TAPs) as the main research tool. The participants

More information

UCLA SCTC GIT 2.0 SOAL SELIDIK

UCLA SCTC GIT 2.0 SOAL SELIDIK SOAL SELIDIK CORRESPONDENCE TO: Dinesh Khanna, MD, MSc Professor of Medicine Frederick G. l. Huetwell Professor of Rheumatology Director, University of Michigan Scleroderma Program Division of Rheumatology/Dept.

More information

BIZAPP SUPERB & PRO MENCETAK SLIP POSLAJU SECARA BERTERUSAN JAN 2017 / VERSI 1.0.0

BIZAPP SUPERB & PRO MENCETAK SLIP POSLAJU SECARA BERTERUSAN JAN 2017 / VERSI 1.0.0 BIZAPP SUPERB & PRO MENCETAK SLIP POSLAJU SECARA BERTERUSAN JAN 2017 / VERSI 1.0.0 SELAMAT DATANG KE APLIKASI BIZAPP. Panduan pengguna ini dibuat secara ringkas. Terima kasih kerana membeli PAKEJ SUPERB

More information

SISTEM INFOGRAFIK INTERAKTIF WABAK H1N1. Aice A/P Emin. Puan Siti Aishah Binti Hanawi

SISTEM INFOGRAFIK INTERAKTIF WABAK H1N1. Aice A/P Emin. Puan Siti Aishah Binti Hanawi SISTEM INFOGRAFIK INTERAKTIF WABAK H1N1 PTA-FTSM-2018-029 Aice A/P Emin Puan Siti Aishah Binti Hanawi Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Pada tahun 2009, dunia telah

More information

Kaizen boleh diakses melalui internet di laman sesawang

Kaizen boleh diakses melalui internet di laman sesawang Kaizen boleh diakses melalui internet di laman sesawang http://thphr.th-properties.com/kzhrweb USER ID : No K/P baru tanpa sengkang PASSWORD : No kakitangan (untuk kakitangan baru) Untuk log-in kali pertama,

More information

BAB 3 KERANGKA TEORI KAJIAN. Pendahuluan. tinjauan kajian lampau. Berdasarkan pendekatan yang digunakan oleh pengkaji

BAB 3 KERANGKA TEORI KAJIAN. Pendahuluan. tinjauan kajian lampau. Berdasarkan pendekatan yang digunakan oleh pengkaji BAB 3 KERANGKA TEORI KAJIAN Pendahuluan Idea serta dapatan beberapa pengkaji telah dibincangkan secara terperinci dalam tinjauan kajian lampau. Berdasarkan pendekatan yang digunakan oleh pengkaji terdahulu

More information

DETERMINATION OF CHARACTERISTICS OF DISGUISED SIGNATURES AMONGST MALAYSIAN NORMAH BINTI MOHAMMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

DETERMINATION OF CHARACTERISTICS OF DISGUISED SIGNATURES AMONGST MALAYSIAN NORMAH BINTI MOHAMMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DETERMINATION OF CHARACTERISTICS OF DISGUISED SIGNATURES AMONGST MALAYSIAN NORMAH BINTI MOHAMMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DETERMINATION OF CHARACTERISTICS OF DISGUISED SIGNATURES AMONGST MALAYSIAN

More information

BAR CHART PLAGIARISM DETECTION MOHAMMED MUMTAZ MOHAMMED SALIH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

BAR CHART PLAGIARISM DETECTION MOHAMMED MUMTAZ MOHAMMED SALIH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BAR CHART PLAGIARISM DETECTION MOHAMMED MUMTAZ MOHAMMED SALIH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BAR CHART PLAGIARISM DETECTION MOHAMMED MUMTAZ MOHAMMED SALIH A dissertation submitted in partial fulfillment

More information

THE RELATIONSHIP BETWEEN FACILITATIVE LANGUAGE LEARNING AND ORAL PERFORMANCE AMONG IRANIAN LEARNERS MOHAMMAD JAHANGIRI

THE RELATIONSHIP BETWEEN FACILITATIVE LANGUAGE LEARNING AND ORAL PERFORMANCE AMONG IRANIAN LEARNERS MOHAMMAD JAHANGIRI THE RELATIONSHIP BETWEEN FACILITATIVE LANGUAGE LEARNING AND ORAL PERFORMANCE AMONG IRANIAN LEARNERS MOHAMMAD JAHANGIRI A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of

More information

enrr New User-First time login Where and how? Source file: P:\eNRR2\eNRR New user_enrr_first Time login_ ppt

enrr New User-First time login Where and how? Source file: P:\eNRR2\eNRR New user_enrr_first Time login_ ppt enrr New User-First time login Where and how? Source file: P:\eNRR2\eNRR New user_enrr_first Time login_23112017.ppt Selamat mengunakan enrr enrr mula berfungsi sepenuhnya pada 1hb December 2017. Anda

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA 3D SURFACE RECONSTRUCTION OF CORONARY ARTERIES FROM CARDIOVASCULAR ANGIOGRAPHY TO DETECT LOCATION OF HEART VESSELS

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA 3D SURFACE RECONSTRUCTION OF CORONARY ARTERIES FROM CARDIOVASCULAR ANGIOGRAPHY TO DETECT LOCATION OF HEART VESSELS UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA 3D SURFACE RECONSTRUCTION OF CORONARY ARTERIES FROM CARDIOVASCULAR ANGIOGRAPHY TO DETECT LOCATION OF HEART VESSELS HASAN HADI KHALEEL FSKTM 2012 10 3D SURFACE RECONSTRUCTION OF

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA RELATIONSHIPS BETWEEN MOTHER S ATTITUDE, PARENTING STYLE, COMMUNICATION COMPETENCE, AND MATERNAL TREATMENT STYLE WITH DEAF CHILDREN'S SELF-ESTEEM IN IRAN HIGH SCHOOLS FOR THE

More information

Vivian Lee Sze Lei

Vivian Lee Sze Lei Vivian Lee Sze Lei vivi_leelei93@hotmail.com 1. TAJUK INOVASI TORTOISE GAME (Bahasa Cina) (Tempat Kedua Kategori Pelajar guru) 2. OBJEKTIF a. Membantu murid mengenali serta mengingati bentuk, maksud dan

More information

Lee Yoke Fah Wong Mui Hiong

Lee Yoke Fah Wong Mui Hiong Lee Yoke Fah cyristalee88@hotmail.com Wong Mui Hiong tmuihiong31@gmail.com 1.0 TAJUK INOVASI DUMBBELL FEET (Pendidikan Jasmani dan (Penyertaan Pelajar Guru) 2.0 OBJEKTIF a. Menghasilkan media pengajaran

More information

EXPORT PERSONNEL PERCEPTIONS OF EXPORT PERFORMANCE TO CHINA MARKET FARSHID MOVAGHAR MOGHADDAM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

EXPORT PERSONNEL PERCEPTIONS OF EXPORT PERFORMANCE TO CHINA MARKET FARSHID MOVAGHAR MOGHADDAM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA EXPORT PERSONNEL PERCEPTIONS OF EXPORT PERFORMANCE TO CHINA MARKET FARSHID MOVAGHAR MOGHADDAM UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA EXPORT PERSONNEL PERCEPTIONS OF EXPORT PERFORMANCE TO CHINA MARKET FARSHID MOVAGHAR

More information

MENGENAL PASTI FOKUS KAJIAN TINDAKAN. Nordin Tahir

MENGENAL PASTI FOKUS KAJIAN TINDAKAN. Nordin Tahir MENGENAL PASTI FOKUS KAJIAN TINDAKAN 1 FOKUS KAJIAN TINDAKAN Mengenalpasti Fokus Kajian Memilih Fokus Kajian Menjelaskan Fokus Kajian 2 MENGENALPASTI FOKUS KAJIAN Melaksanakan kajian tindakan MESTILAH

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA ROLE OF DELTA-9-TETRAHYDROCANNABINOL IN NEUROGENESIS AND NEURONAL PLAST

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA ROLE OF DELTA-9-TETRAHYDROCANNABINOL IN NEUROGENESIS AND NEURONAL PLAST UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA ROLE OF DELTA-9-TETRAHYDROCANNABINOL IN NEUROGENESIS AND NEURONAL PLAST NOOR AZUIN BINTI SULIMAN FPSK(m) 2013 24 ROLE OF DELTA-9-TETRAHYDROCANNABINOL IN NEUROGENESIS AND NEURONAL

More information

BAB 6 RUMUSAN, KESIMPULAN DAN PERBINCANGAN, IMPLIKASI SERTA CADANGAN. Pendahuluan

BAB 6 RUMUSAN, KESIMPULAN DAN PERBINCANGAN, IMPLIKASI SERTA CADANGAN. Pendahuluan BAB 6 RUMUSAN, KESIMPULAN DAN PERBINCANGAN, IMPLIKASI SERTA CADANGAN Pendahuluan Bab ini merupakan rumusan kepada kajian untuk mengkaji strategi dan prestasi kognitif peserta kajian pelbagai pencapaian

More information

Oleh: Sofinah Lamudin forex.mudahkaya.com. Edisi Newbie

Oleh: Sofinah Lamudin forex.mudahkaya.com. Edisi Newbie 1 PERHATIAN! SEBELUM ANDA MEMBUKA AKAUN ANDA, SILA CLEAR HISTORY KOMPUTER ATAU BROWSER ANDA TERLEBIH DAHULU! 2 PERHATIAN! PASTIKAN KOD EJEN YANG ANDA MASUKKAN ADALAH 20939859 3 ISI KANDUNGAN 1. PENAFIAN

More information

Register your product and get support at SPA1260. MS-MY Manual pengguna

Register your product and get support at  SPA1260. MS-MY Manual pengguna Register your product and get support at www.philips.com/support SPA1260 MS-MY Manual pengguna a (L) (R) b (L) (R) c d e (L) (R) f (L) (R) AUX MA-MY Amaran: Produk tidak boleh terdedah kepada titisan

More information

UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA MOVE ANALYSIS OF PHARMACY RESEARCH ARTICLE DISCUSSION SECTIONS

UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA MOVE ANALYSIS OF PHARMACY RESEARCH ARTICLE DISCUSSION SECTIONS UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA MOVE ANALYSIS OF PHARMACY RESEARCH ARTICLE DISCUSSION SECTIONS LAlLY ZAINAL Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education

More information

IMK 421 Primary Products Technology [Teknologi Produk Primer]

IMK 421 Primary Products Technology [Teknologi Produk Primer] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2009/2010 Academic Session November 2009 IMK 421 Primary Products Technology [Teknologi Produk Primer] Duration: 2 hours [Masa: 2 jam] Please check

More information

APLIKASI MUDAH ALIH PENSKORAN PROSTAT Rima Shahfira Binti. Redzuan Dr. Afzan Adam. Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia

APLIKASI MUDAH ALIH PENSKORAN PROSTAT Rima Shahfira Binti. Redzuan Dr. Afzan Adam. Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia APLIKASI MUDAH ALIH PENSKORAN PROSTAT Rima Shahfira Binti. Redzuan Dr. Afzan Adam Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Penyakit prostat perlu dipandang serius kerana

More information

Membina Keupayaan Murid Berinteraksi dengan Menggunakan Rutin Berfikir Bina Titian

Membina Keupayaan Murid Berinteraksi dengan Menggunakan Rutin Berfikir Bina Titian 11 Membina Keupayaan Murid Berinteraksi dengan Menggunakan Rutin Berfikir 3-2-1 Bina Titian Muliana Mohammad muliana_mohammad@moe.edu.sg Aswati Mohd Shariff aswati_mohd_shariff@moe.edu.sg Sekolah Rendah

More information

NUMERICAL SIMULATION OF WIND PRESSURE DISTRIBUTION IN URBAN BUILDINGS OF RANDOM STAGGERED ARRAYS

NUMERICAL SIMULATION OF WIND PRESSURE DISTRIBUTION IN URBAN BUILDINGS OF RANDOM STAGGERED ARRAYS NUMERICAL SIMULATION OF WIND PRESSURE DISTRIBUTION IN URBAN BUILDINGS OF RANDOM STAGGERED ARRAYS AHMAD FAIZ BIN MOHAMMAD UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA NUMERICAL SIMULATION OF WIND PRESSURE DISTRIBUTION

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA EFFECTIVENESS OF GROUP COUNSELING TREATMENT ON MARITAL ADJUSTMENT, PARENTING STRESS, AND DEPRESSION AMONG PARENTS OF AUTISTIC CHILDREN IN JORDAN AHMED KAMEL ALHORANY FPP 2012

More information

APLIKASI KENDIRI DIABETES JENIS II AMIRA WAHIDA BINTI OSMAN ASSOC PROF DR. MARYATI BINTI MOHD YUSOF DR KAILAVANI CHELLAPPAN

APLIKASI KENDIRI DIABETES JENIS II AMIRA WAHIDA BINTI OSMAN ASSOC PROF DR. MARYATI BINTI MOHD YUSOF DR KAILAVANI CHELLAPPAN APLIKASI KENDIRI DIABETES JENIS II AMIRA WAHIDA BINTI OSMAN ASSOC PROF DR. MARYATI BINTI MOHD YUSOF DR KAILAVANI CHELLAPPAN Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Pesakit

More information

PROGRAM PENGUMPULAN EMAS PUBLIC GOLD

PROGRAM PENGUMPULAN EMAS PUBLIC GOLD PROGRAM PENGUMPULAN EMAS PUBLIC GOLD GOLD ACCUMULATION PROGRAM (GAP) AUTHORISED DEALER PG052491 ABDUL SHAHROM B ABDULLAH 1 Saya ingin lontarkan kepada anda beberapa soalan: 1. Adakah anda mencari-cari

More information

INTERNALIZED STIGMA AMONG PATIENTS WITH DEPRESSION: COMPARISON BETWEEN EMPLOYED AND UNEMPLOYED GROUP DR. NAEMAH BINTI ABDUL RAHIM

INTERNALIZED STIGMA AMONG PATIENTS WITH DEPRESSION: COMPARISON BETWEEN EMPLOYED AND UNEMPLOYED GROUP DR. NAEMAH BINTI ABDUL RAHIM INTERNALIZED STIGMA AMONG PATIENTS WITH DEPRESSION: COMPARISON BETWEEN EMPLOYED AND UNEMPLOYED GROUP DR. NAEMAH BINTI ABDUL RAHIM DISSERTATION SUBMITTED IN FULFILMENT OF THE REQUIREMENT FOR THE DEGREE

More information

OF ARTEMIA f ED. H f. 'illl; HI SCICW UNiVHiKITl Mftlftyslft luil WWWJ. M/sl AY.SIA. y m ;':S iis lii5

OF ARTEMIA f ED. H f. 'illl; HI SCICW UNiVHiKITl Mftlftyslft luil WWWJ. M/sl AY.SIA. y m ;':S iis lii5 OF ARTEMIA f ED H f. 'illl; HI SCICW UNiVHiKITl Mftlftyslft luil WWWJ M/sl AY.SIA y m ;':S iis lii5 1100087565 Perpustakaan Suftanah Nuf ZaWrah Universiti Malaysia Terengganu (UMT) tesis S 6 2 0,A 2 2

More information

PATTERN OF WAYFINDING AND SPATIAL COGNITION FOR EFFECTIVE SPATIAL PLANNING OF THEME PARK MEGA SURIA BINTI HASHIM

PATTERN OF WAYFINDING AND SPATIAL COGNITION FOR EFFECTIVE SPATIAL PLANNING OF THEME PARK MEGA SURIA BINTI HASHIM PATTERN OF WAYFINDING AND SPATIAL COGNITION FOR EFFECTIVE SPATIAL PLANNING OF THEME PARK MEGA SURIA BINTI HASHIM A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master

More information

Hakcipta Irfan Khairi Sdn Bhd

Hakcipta Irfan Khairi Sdn Bhd Panduan Setup Website - Jenis Shopping Cart Penting: Pastikan anda sudah mempunyai domain dan juga hosting. Dalam contoh ini, kami akan menggunakan domain ikwebhosting.com sebagai contoh. Anda perlu gunakan

More information

TIME SERIES SUPPORT VECTOR REGRESSION MODELS WITH MISSING DATA TREATMENTS FOR WATER LEVEL PREDICTION NORAINI BINTI IBRAHIM

TIME SERIES SUPPORT VECTOR REGRESSION MODELS WITH MISSING DATA TREATMENTS FOR WATER LEVEL PREDICTION NORAINI BINTI IBRAHIM TIME SERIES SUPPORT VECTOR REGRESSION MODELS WITH MISSING DATA TREATMENTS FOR WATER LEVEL PREDICTION NORAINI BINTI IBRAHIM A Thesis submitted in fulfillment of the requirements for the award for the degree

More information

SET 1. Answer any four questions from this section. Jawab mana-mana empat soalan daripada bahagian ini.

SET 1. Answer any four questions from this section. Jawab mana-mana empat soalan daripada bahagian ini. SECTION B SET 1 Answer any four questions from this section. Jawab mana-mana empat soalan daripada bahagian ini. 7) Use graph paper to answer this question. Gunakan kertas graf untuk menjawab soalan ini.

More information

IMG 203 CHEMICAL ANALYSIS OF FOOD [ANALISIS KIMIA MAKANAN]

IMG 203 CHEMICAL ANALYSIS OF FOOD [ANALISIS KIMIA MAKANAN] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2010/2011 Academic Session November 2010 IMG 203 CHEMICAL ANALYSIS OF FOOD [ANALISIS KIMIA MAKANAN] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that

More information

Langkah Demi Langkah Membina Blog Dengan Blogger.com BINA BLOG DENGAN BLOGGER.COM. 1

Langkah Demi Langkah Membina Blog Dengan Blogger.com BINA BLOG DENGAN BLOGGER.COM.  1 BINA BLOG DENGAN BLOGGER.COM 1 PRAKATA Ebook ini dihasilkan untuk mereka yang masih baru dalam selok belok membina blog di Internet. Ia bertujuan memberikan panduan, pengajaran dan menyalurkan maklumat

More information

INTEGRATION OF MEDIAN FILTER AND ORIENTATION FIELD ESTIMATION FOR FINGERPRINT IDENTIFICATION SYSTEM

INTEGRATION OF MEDIAN FILTER AND ORIENTATION FIELD ESTIMATION FOR FINGERPRINT IDENTIFICATION SYSTEM INTEGRATION OF MEDIAN FILTER AND ORIENTATION FIELD ESTIMATION FOR FINGERPRINT IDENTIFICATION SYSTEM NOR AQILAH BINTI MISMAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA INTEGRATION OF MEDIAN FILTER AND ORIENTED FIELD

More information

IMK 308 FOOD PRESERVATION PRINCIPLES [PRINSIP PENGAWETAN MAKANAN]

IMK 308 FOOD PRESERVATION PRINCIPLES [PRINSIP PENGAWETAN MAKANAN] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Supplementary Semester Examination Academic Session 2009/2010 June 2010 IMK 308 FOOD PRESERVATION PRINCIPLES [PRINSIP PENGAWETAN MAKANAN] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please

More information

Gold Accumulation Program (GAP) with Public Gold Hafizul Hakim 2016

Gold Accumulation Program (GAP) with Public Gold Hafizul Hakim 2016 Apa itu GAP? Singkatan untuk Gold Accumulation Program. Secara mudah, ia adalah cara terbaik untuk mengatasi masalah kekurangan tunai untuk membeli emas yang besar seperti 10 gram dan sebagainya. Tak semua

More information

APLIKASI PERMAINAN MATEMATIK UNTUK KANAK-KANAK SINDROM DOWN NURUL FATIN SHAZANA MAHARUDDIN AMIRAH ISMAIL

APLIKASI PERMAINAN MATEMATIK UNTUK KANAK-KANAK SINDROM DOWN NURUL FATIN SHAZANA MAHARUDDIN AMIRAH ISMAIL APLIKASI PERMAINAN MATEMATIK UNTUK KANAK-KANAK SINDROM DOWN NURUL FATIN SHAZANA MAHARUDDIN AMIRAH ISMAIL Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Sindrom Down adalah kecacatan

More information

rawan. Sistem rangka terbahagi kepada dua, iaitu rangka axial dan rangka anggota atau

rawan. Sistem rangka terbahagi kepada dua, iaitu rangka axial dan rangka anggota atau SISTEM RANGKA Sistem rangka merangkumi rangka dalam dan terdiri daripada tulang-tulang dan rawan. Sistem rangka terbahagi kepada dua, iaitu rangka axial dan rangka anggota atau appendikular-appendicular.

More information

COMPARING THREE METHODS OF HANDLING MULTICOLLINEARITY USING SIMULATION APPROACH NORLIZA BINTI ADNAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

COMPARING THREE METHODS OF HANDLING MULTICOLLINEARITY USING SIMULATION APPROACH NORLIZA BINTI ADNAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA COMPARING THREE METHODS OF HANDLING MULTICOLLINEARITY USING SIMULATION APPROACH NORLIZA BINTI ADNAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA COMPARING THREE METHODS OF HANDLING MULTICOLLINEARITY USING SIMULATION

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 1997/98 Februari 1998 EBB 202/3 - Kristalografi & Ikala" Oi Dalam Pepejal Masa: [3 jam] Sila pastikan kertas peperiksaan ini mengandungi

More information

Nurul Safura binti Rosli a, Mohd Hanafi Mohd Yasin b, Mohd Mokhtar Tahar c.

Nurul Safura binti Rosli a, Mohd Hanafi Mohd Yasin b, Mohd Mokhtar Tahar c. INTERNATIONAL CONFERENCE ON SPECIAL EDUCATION IN SOUTHEAST ASIA REGION 7 TH SERIES 2017 FAKTOR PEMAKANAN BAGI MENINGKATKAN TUMPUAN MURID AUTISME DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN GURU (Nutrition Factor

More information

Penggunaan Rutin Berfikir Lampu Merah Lampu Kuning Pembelajaran Imbuhan Akhiran -an

Penggunaan Rutin Berfikir Lampu Merah Lampu Kuning Pembelajaran Imbuhan Akhiran -an 48 Penggunaan Rutin Berfikir Lampu Merah Lampu Kuning Pembelajaran Imbuhan Akhiran -an Sadhana Yusop sadhana_yusop@moe.edu.sg Siti Raihani Husainni siti_raihani_husainni@moe.edu.sg Sekolah Rendah Junyuan

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA FACTORS ASSOCIATED WITH VISUAL IMPAIRMENT, DISABILITY,AND QUALITY OF LIFE AMONG ELDERLY PEOPLE IN TWO WELFARE HOMES IN MALAYSIA KHADIJEH FALAHATY IG 2013 3 FACTORS ASSOCIATED

More information

IBG BIOANALYSIS 1 [BIOANALISIS 1]

IBG BIOANALYSIS 1 [BIOANALISIS 1] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination Academic Session 2010/2011 November 2010 IBG 203 - BIOANALYSIS 1 [BIOANALISIS 1] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that this examination

More information

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA IMMUNOMODULATORY EFFECTS OF HUMAN MESENCHYMAL STEM CELLS ON NEUTROPHIL FUNCTIONS COPYRIGHT UPM MARYAM MAQBOOL

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA IMMUNOMODULATORY EFFECTS OF HUMAN MESENCHYMAL STEM CELLS ON NEUTROPHIL FUNCTIONS COPYRIGHT UPM MARYAM MAQBOOL UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA IMMUNOMODULATORY EFFECTS OF HUMAN MESENCHYMAL STEM CELLS ON NEUTROPHIL FUNCTIONS MARYAM MAQBOOL FPSK(m) 2011 43 IMMUNOMODULATORY EFFECTS OF HUMAN MESENCHYMAL STEM CELLS ON NEUTROPHIL

More information