MANUAL PENGENDALIAN LAMAN WEB PERSATUAN POLIS BANTUAN MALAYSIA (APA) UNTUK AGENSI POLIS BANTUAN MALAYSIA

Size: px
Start display at page:

Download "MANUAL PENGENDALIAN LAMAN WEB PERSATUAN POLIS BANTUAN MALAYSIA (APA) UNTUK AGENSI POLIS BANTUAN MALAYSIA"

Transcription

1 MANUAL PENGENDALIAN LAMAN WEB PERSATUAN POLIS BANTUAN MALAYSIA (APA) UNTUK AGENSI POLIS BANTUAN MALAYSIA VERSI 2017

2 DISEDIAKAN OLEH PERUNDING PROJEK PEMBANGUNAN LAMAN WEB PERSATUAN POLIS BANTUAN MALAYSIA FAKULTI TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA Perunding Projek Profesor Dr. Burairah Bin Hussin Dr. Safiza Suhana Binti Kamal Baharin Dr. Zahriah Binti Othman Puan Maslita Binti Abd Aziz Puan Nor Mas Aina Binti Md Bohari Encik Mohamad Razif Bin Ramli Hak cipta Kandungan adalah hak cipta bahan Persatuan Polis Bantuan Malaysia (APA). Semua Hak Cipta Terpelihara. Tiada bahagian daripada terbitan ini boleh dihasilkan, disimpan untuk pengeluaran, atau ditukarkan dalam apa-apa bentuk atau dengan apa-apa cara - elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya - tanpa kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada Persatuan Polis Bantuan Malaysia (APA). Bantuan dan sokongan Jika anda memerlukan sokongan lanjut, hantarkan e-mel kepada Persatuan Polis Bantuan Malaysia (APA) di polisbantuanmalaysia@gmail.com

3 ISI KANDUNGAN 1. LOG MASUK SEBAGAI AGENSI POLIS BANTUAN MALAYSIA PENGEMASKINIAN AKAUN LAMAN WEB PENETAPAN SEMULA KATA LALUAN (PASSWORD) PENETAPAN SEMULA NAMA PENGGUNA (USERNAME) HALAMAN MUAT TURUN PILIHAN PAPARAN Always open in Adobe Reader PILIHAN PAPARAN KAEDAH Open PILIHAN PAPARAN Open with system viewer PILIHAN PAPARAN Show in folder HALAMAN RUANGAN SOAL JAWAB MEMBESARKAN RUANGAN KOMEN MENEBALKAN TEKS MENYENGETKAN (ITALIC) TEKS MENAMBAH GARIS BAWAH PADA TEKS MENAMBAH GARIS TENGAH PADA TEKS MEMAPARKAN PAUTAN URL IMEJ MEMAPARKAN PAUTAN URL MEMAPARKAN TEKS DALAM BENTUK QUOTE MEMAPARKAN TEKS DALAM BENTUK BULLET MEMAPARKAN IKON PELBAGAI EMOSI TIDAK MEMAPARKAN PERKATAAN DARIPADA PENGGUNA BIASA LAIN-LAIN HALAMAN TAMBAH AKTIVITI, KERATAN AKHBAR DAN ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR MENAMBAH ARTIKEL MENEBALKAN TEKS MENYENGETKAN (ITALIC) TEKS MENAMBAH GARIS BAWAH PADA TEKS MENAMBAH GARIS TENGAH PADA TEKS MENUKAR KEDUDUKAN/JAJARAN TEKS MENUKAR SAIZ TEKS MEMAPARKAN TEKS DALAM BENTUK SENARAI BULLET MEMAPARKAN TEKS DALAM BENTUK SENARAI PENOMBORAN MENGGERAKKAN TEKS... 77

4 7.11 MENGEMBALIKAN PEMFORMATAN KEPADA KEADAAN ASAL MENAMBAH PAUTAN URL MEMAPARKAN KOD ATURCARA MENAMBAH JADUAL MENUKAR FORMAT TEKS KEPADA SUBSCRIPT MENUKAR FORMAT TEKS KEPADA SUPERSCRIPT MEMASUKKAN KARAKTER ISTIMEWA MENAMBAH GARISAN SELARI YANG PANJANG MENAMBAH IMEJ PADA ARTIKEL MENAMBAH IMEJ PADA RUANGAN UTAMA ARTIKEL MENERBITKAN ARTIKEL YANG TELAH SIAP MENYUNTING ARTKEL SEDIA ADA TIDAK MENERBITKAN ARTIKEL SEDIA ADA

5 1. LOG MASUK SEBAGAI AGENSI POLIS BANTUAN MALAYSIA Untuk melaksanakan proses muat turun dokumen dalaman, penggunaan ruangan soal jawab antara agensi dan kemaskini laman web, agensi-agensi polis bantuan malaysia perlu log masuk terlebih dahulu. Sila ikuti langkah-langkah seperti berikut : 1. Buka mana-mana pelayar internet (internet browser). Perhatian: manual ini, menggunakan pelayar internet Google Chrome. 2. Pada ruangan URL taip 3. Pada halaman utama laman web, klik pautan Log in di sebelah atas laman web. ATAU menggunakan ruangan LOG MASUK yang terdapat di bahagian bawah laman web.

6 4. Pada ruangan Login atau LOG MASUK, taip nama pengguna (Username) dan kata laluan (Password) yang telah di emel kepada anda. Perhatian: Username bersifat tidak sensitif (maksudnya sistem tidak membezakan huruf kecil dan huruf besar). Manakala Password bersifat sensitif (sistem membezakan huruf kecil dan huruf besar). 5. Seterusnya klik butang Log in/log IN. Jika tidak berjaya, anda akan menerima mesej ralat seperti berikut: Perhatian: Jika tidak berjaya, anda boleh cuba lagi. Jika anda menghadapi masalah lupa Username, sila rujuk manual PENETAPAN SEMULA NAMA PENGGUNA (USERNAME). Jika lupa Password, sila rujuk manual PENETAPAN SEMULA KATA LALUAN (PASSWORD).

7 6. Jika berjaya, pada ruangan menu-menu utama, anda akan dapat melihat menu tambahan iaitu MAKLUMAT DALAMAN. 7. Menu MAKLUMAT DALAMAN, bagi agensi-agensi polis bantuan, terdapat TIGA(3) sub menu iaitu MUAT TURUN, RUANGAN SOAL JAWAB, TAMBAH HALAMAN AKTIVITI, KERATAN AKHBAR DAN ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR DAN HALAMAN PENGGUNA:

8 Fungsi menu-menu berkenaan adalah seperti berikut: a) MUAT TURUN - mengandungi dokumen-dokumen Persatuan Polis Bantuan Malaysia (APA), borang-borang persatuan, Perintah Tetap Ketua Polis Negara (PTKPN) dan arahan pentadbiran Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang boleh dimuat turun oleh semua agensi polis bantuan. Dokumen-dokumen berkenaan diuruskan oleh Admin Laman Web. b) TAMBAH AKTIVITI, KERATAN AKHBAR DAN ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR - agensi-agensi polis bantuan boleh memasukkan artikel aktiviti, keratan akhbar dan artikel dari keratan akhbar ke dalam laman web. Perbezaan antara TIGA(3) halaman ini adalah: Halaman AKTIVITI aktiviti-aktiviti berkaitan polis bantuan yang dilaksanakan di agensi berkenaan (yang tiada kaitan dengan manamana akhbar atau majalah). Halaman KERATAN AKHBAR aktiviti-aktiviti berkaitan polis bantuan yang dilaksanakan di agensi berkenaan (yang ada kaitan dengan manamana akhbar atau majalah). Halaman ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR apa jua artikel umum berkaitan keselamatan yang tiada kaitan langsung dengan agensi polis bantuan tetapi artikel berkenaan sangat berguna untuk masyarakat dan komuniti. c) RUANGAN SOAL JAWAB - agensi-agensi polis bantuan boleh berinteraksi sesama agensi. Maklumbalas/pandangan/komen yang diberikan akan dipantau oleh Admin Laman Web.

9 2. PENGEMASKINIAN AKAUN LAMAN WEB Pada bila-bila masa jika anda ingin membuat penukaran atau pengemaskinian akaun laman web seperti menukar nama pengguna (username), kata laluan (Password) dan alamat emel ( Address), sila ikuti langkah-langkah berikut: 1. Pastikan anda telah log masuk ke laman web. Pada ruangan LOG MASUK di bahagian bawah laman web, klik pautan My account.

10 2. Seterusnya anda akan akan dapat melihat halaman Edit Your Profile berikut: 3. Anda boleh (jika perlu) untuk membuat pertukaran nama pada ruangan Name atau, kata laluan pada ruangan Password atau alamat emel pada ruangan Address. Perhatian: Pastikan kata laluan (password) yang ditaip adalah sekurangkurangnya 4 karakter. Perhatian: Pastikan juga kata laluan (password) yang ditaip pada ruangan Confirm Password adalah sama dengan yang anda taip pada ruangan Password. Perhatian: Pastikan juga alamat emel ( address) yang ditaip pada ruangan Confirm Address adalah sama dengan yang anda taip pada ruangan Address.

11 4. Sila abaikan ruangan Editor, Time Zone dan Frontend Language disebabkan kita akan menggunakan setting yang sedia ada. 5. Seterusnya klik butang. 6. Jika anda taip kata laluan (password) kurang daripada 4 karakter, anda akan menerima mesej ralat berikut. Ralat ini bermaksud kata laluan terlalu pendek. Kata laluan mestilah mempunyai sekurang-kurangnya 4 karakter.

12 7. Sila taip semula kata laluan yang mempunyai sekurang-kurangnya 4 karakter pada dua ruangan berikut: 8. Jika kata laluan yang anda taip pada ke dua-dua ruangan berkenaan adalah tidak sepadan/tidak sama, anda akan menerima mesej ralat berikut. 9. Sila taip semula kata laluan (password) yang sepadan dan juga melebihi 4 karakter pada ruangan berikut. 10. Seterusnya klik butang. 11. Jika alamat emel yang anda taip pada ke dua-dua ruangan Address dan Confirm Address adalah tidak sepadan/tidak sama seperti berikut:

13 anda akan menerima mesej ralat seperti berikut: 12. Sila taip semula alamat emel yang sepadan seperti berikut. 13. Seterusnya klik butang. 14. Jika anda taip alamat tidak mengikut format emel seperti berikut, setelah anda klik butang berikut:,anda akan menerima mesej ralat seperti

14 15. Sila taip alamat emel mengikut spesifikasi atau format yang telah ditetapkan seperti contoh berikut: 16. Seterusnya klik butang. 17. Jika berjaya, anda akan dapat mesej berikut:

15 18. Anda boleh layari halaman-halaman umum dan juga halaman maklumat dalaman seperti biasa. 19. Ulangi langkah-langkah yang sama sekiranya ada ingin menukar nama, kata laluan atau alamat emel.

16 3. PENETAPAN SEMULA KATA LALUAN (PASSWORD) Pada bila-bila masa jika anda masih ingat nama pengguna (username) yang telah diberikan tetapi terlupa kata laluan (Password), sila ikuti langkah-langkah berikut: 1. Pada ruangan LOG MASUK, sila klik pada pautan Forgot your password? 2. Seterusnya pada halaman berikut, sila taipkan alamat emel anda yang telah didaftarkan oleh admin laman web pada ruangan Address. Seterusnya klik butang. 2 1

17 3. Anda akan dapat melihat halaman berikut. 4. Satu emel telah dihantar ke alamat emel yang telah anda taip sebentar tadi. Emel berkenaan mengandungi kod verifikasi. Sila semak emel anda sekarang. Anda sepatutnya menerima seperti berikut: 5. Klik pada pautan berkenaan. Anda akan dapat melihat kandungan seperti berikut. Klik pada pautan URL yang telah diberikan:

18 6. Anda akan dapat melihat halaman berikut. Taip nama pengguna anda pada ruangan Username. Biarkan maklumat kod verifikasi yang terdapat dalam ruangan Verification Code. Seterusnya klik butang. 1 2

19 7. Anda akan dapat melihat halaman berikut. Untuk meneruskan proses penetapan semula kata laluan (password). Sila taip kata laluan (password) baharu pada ruangan Password. Seterusnya taip semula kata laluan yang sama pada ruangan Confirm Password. Seterusnya klik butang. Perhatian: Pastikan kata laluan (password) yang ditaip adalah sekurangkurangnya 4 karakter. Perhatian: Pastikan juga kata laluan (password) yang ditaip pada ruangan Confirm Password adalah sama dengan yang anda taip pada ruangan Password Jika anda taip katalaluan (password) kurang daripada 4 karekter, anda akan menerima mesej ralat berikut. Ralat ini bermaksud kata laluan terlalu pendek. Kata laluan mestilah mempunyai sekurang-kurangnya 4 karakter.

20 9. Sila taip semula kata laluan yang mempunyai sekurang-kurangnya 4 karakter dalam ruangan yang sama seperti berikut. 10. Walau bagaimanapun, jika kata laluan yang anda taip pada ke dua-dua ruangan berkenaan adalah tidak sepadan/tidak sama anda akan menerima mesej ralat berikut. 11. Sila taip semula kata laluan (password) yang sepadan dan juga melebihi 4 karakter pada ruangan-ruangan berkenaan. 12. Seterusnya klik butang.

21 13. Jika berjaya, anda akan dapat melihat halaman berikut. Sila taip nama pengguna (username) anda pada ruangan Username dan taip kata laluan (password) yang baharu ditetapkan sebentar tadi pada ruangan Password. Seterusnya klik butang Anda boleh layari halaman-halaman umum dan juga halaman maklumat dalaman seperti biasa. 15. Ulangi langkah-langkah yang sama sekiranya ada terlupa kata laluan (password).

22 4. PENETAPAN SEMULA NAMA PENGGUNA (USERNAME) Pada bila-bila masa jika anda terlupa nama pengguna (username) dan kata laluan (Password) yang telah diberikan, sila ikuti langkah-langkah berikut: 1. Pada ruangan LOG MASUK, sila klik pada pautan Forgot your username? 2. Seterusnya pada halaman berikut, sila taipkan alamat emel anda yang telah didaftarkan oleh admin laman web pada ruangan Address. Seterusnya klik butang Submit. 1 2

23 3. Anda akan menerima mesej berikut yang bermaksud, emel telah dihantar ke alamat emel yang telah anda taip sebentar tadi. Sila semak emel anda sekarang. 4. Anda sepatutnya menerima seperti berikut: 5. Klik pada pautan berkenaan. Anda akan dapat melihat kandungan seperti berikut. Emel berkenaan menyatakan nama pengguna (username) anda, sebagai contoh: User_Testing1. Seterusnya klik pada pautan URL yang telah diberikan:

24 6. Anda akan dapat melihat halaman berikut. Taip nama pengguna (username) anda yang telah dinyatakan dalam emel sebentar tadi pada ruangan Username. Seterusnya taip kata laluan (password) anda yang masih anda ingat. Jika telah selesai klik butang Log in Anda boleh layari halaman-halaman umum dan juga halaman maklumat dalaman seperti biasa. 8. Ulangi langkah-langkah yang sama sekiranya ada terlupa nama pengguna (username).

25 5. HALAMAN MUAT TURUN Halaman MUAT TURUN mengandungi dokumen-dokumen Persatuan Polis Bantuan Malaysia, borang-borang persatuan, Perintah Tetap Ketua Polis Negara (PTKPN) dan arahan pentadbiran Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang boleh dimuat turun oleh semua agensi polis bantuan. Dokumen-dokumen diuruskan oleh Admin Laman Web. 1. Klik pada MUAT TURUN.

26 2. Halaman MUAT TURUN akan dipaparkan seperti berikut: 3. Anda boleh klik pada pautan Show folder bagi mana-mana jenis dokumen. Sebagai contoh: Show folder bagi Arahan Pentadbiran PDRM.

27 4. Semua dokumen di bawah Arahan Pentadbiran PDRM akan dipaparkan seperti berikut: 5. Jika anda ingin menghadkan paparan dokumen kepada beberapa dokumen sahaja dalam setiap halaman, pastikan anda ke bahagian paling bawah halaman MUAT TURUN dan anda akan dapat melihat pilihan paparan. Ini bermaksud, 20 dokumen akan dipaparkan bagi setiap halaman. 6. Jika anda klik pada pilihan senarai berkenaan, terdapat 9 pilihan. Cuba anda klik pada pilihan 5.

28 7. Paparan halaman 1 akan berubah seperti berikut. Maksimum 5 dokumen dipaparkan pada setiap halaman. 8. Untuk melihat dokumen yang seterusnya, anda boleh klik pada butang Seterusnya atau klik pada butang 2.

29 9. Dokumen-dokumen pada halaman ke 2 akan dipaparkan. 10. Butang Mula untuk ke halaman 1, butang 3 untuk ke halaman 3, butang 4 untuk ke halaman 4 dan butang Tamat untuk ke halaman terakhir.

30 11. Untuk muat turun mana-mana dokumen, anda boleh klik pada pautan Download. 12. Anda akan dapat melihat dokumen berkenaan sedang di muat turun ke dalam komputer anda seperti berikut. Perhatian: Tempoh proses muat turun bergantung kepada saiz dokumen berkenaan. Jika dokumen bersaiz besar, masa yang lebih lama diambil oleh laman web untuk muat turun dokumen ke dalam komputer anda. 13. Jika telah selesai proses muat turun, anda boleh klik pada simbol berikut: Perhatian: Ada EMPAT (4) pilihan paparan dokumen; Open, Always open in Adobe Reader, Open with system viewer dan Show in folder.

31 5.1 PILIHAN PAPARAN Always open in Adobe Reader 1. Anda boleh klik pada pilihan Always open in Adobe Reader seperti berikut: 2. Dokumen akan terus dipaparkan seperti berikut: 3. Anda boleh klik pada File dan seterusnya klik Save As... jika ingin menyimpan dokumen berkenaan pada mana-mana lokasi komputer anda.

32 4. Pada paparan berikut, pilih Choose a Different Folder...: 5. Seterusnya anda boleh pilih mana-mana lokasi dalam komputer anda untuk menyimpan dokumen berkenaan. Seterusnya klik butang Save.

33 Perhatian: Jika pilihan Always open in Adobe Reader yang digunakan, kaedah paparan yang lain tidak boleh digunakan. Jika ingin menggunakan kaedah paparan lain, anda perlu klik mana-mana dokumen dan seterusnya klik semula pada Always open in Adobe Reader.

34 5.2 PILIHAN PAPARAN KAEDAH Open 1. Anda klik pada pilihan Open seperti berikut: 2. Dokumen akan dipaparkan seperti berikut:

35 3. Untuk menyimpan dokumen berkenaan pada lokasi berlainan dalam komputer anda, pada penjuru atas kanan komputer anda, klik pada ikon Download. 4. Seterusnya anda boleh pilih mana-mana lokasi dalam komputer anda untuk menyimpan dokumen berkenaan. Seterusnya klik butang Save.

36 5.3 PILIHAN PAPARAN Open with system viewer 1. Anda boleh klik pada pilihan Open with system viewer seperti berikut: 2. Dokumen akan dipaparkan seperti berikut: 3. Anda boleh klik pada File dan seterusnya klik Save As... jika ingin menyimpan dokumen berkenaan pada mana-mana lokasi komputer anda.

37 4. Pada paparan berikut, pilih Choose a Different Folder...:

38 5. Seterusnya anda boleh pilih mana-mana lokasi dalam komputer anda untuk menyimpan dokumen berkenaan. Seterusnya klik butang Save.

39 5.4 PILIHAN PAPARAN Show in folder 1. Anda boleh pilih pilihan Show in folder. 2. Satu window akan dipaparkan dan anda dapat melihat dokumen yang telah anda muat turun sebentar tadi. 3. Anda boleh klik pada dokumen berkenaan. Anda boleh biarkan dokumen berkenaan berada dalam lokasi tersebut atau boleh pindahkan dokumen berkenaan ke mana-mana sahaja lokasi dalam komputer anda.

40 4. Untuk kembali semula ke halaman utama MUAT TURUN, klik pautan Back yang berada di bahagian atas halaman. 5. Paparan halaman utama MUAT TURUN akan dipaparkan. 6. Ulang langkah-langkah yang sama untuk memuat turun dokumen-dokumen yang lain.

41 6. HALAMAN RUANGAN SOAL JAWAB Halaman Ruangan Soal Jawab merupakan tambahan medium komunikasi antara agensi-agensi polis bantuan di mana setiap agensi polis bantuan boleh berinteraksi antara satu sama lain. Maklumbalas/pandangan/komen yang diberikan akan dipantau oleh Admin Laman Web. 1. Klik pada RUANGAN SOAL JAWAB.

42 2. Halaman RUANGAN SOALAN JAWAB akan dipaparkan seperti berikut: 3. Pada ruangan Title, taip tajuk interaksi/maklumbalas/komen/pandangan. Pada ruangan komen, taip maklumat yang lebih terperinci berkaitan tajuk berkenaan. Sebagai contoh:

43 Sila ikuti langkah-langkah berikut untuk menyunting maklumbalas-maklumbalas anda: 6.1 MEMBESARKAN RUANGAN KOMEN 1. Jika ingin membesarkan ruangan komen, anda boleh klik dan tarik ikon berikut ke bawah. 2. Ruangan komen akan berubah seperti berikut:

44 6.2 MENEBALKAN TEKS 1. Untuk menebalkankan mana-mana tulisan, contohnya: perkataan cadangan, anda perlu pilih perkataan tersebut. 2. Seterusnya, klik ikon. Di kiri perkataan cadangan akan wujud [b] dan di hujung perkataan cadangan akan wujud [/b]. Ini menunjukkan perkataan tersebut akan di ditebalkan. Perhatian: Jika anda tidak mahu menebalkankan mana-mana perkataan, anda hanya perlu buang [b] dan [/b] dari perkataan berkenaan.

45 6.3 MENYENGETKAN (ITALIC) TEKS 1. Untuk sengetkan mana-mana tulisan, contohnya: perkataan undang-undang, anda perlu pilih perkataan tersebut. 2. Seterusnya, klik ikon. Di kiri perkataan undang-undang akan wujud [i] dan di hujung perkataan undang-undang akan wujud [/i]. Ini menunjukkan perkataan tersebut akan di sengetkan. Perhatian: Jika anda tidak mahu sengetkan mana-mana perkataan, anda hanya perlu buang [i] dan [/i] dari perkataan berkenaan.

46 6.4 MENAMBAH GARIS BAWAH PADA TEKS 1. Untuk menambah garis bawah pada mana-mana tulisan, contohnya: perkataan Kemalangan, anda perlu pilih perkataan tersebut. 2. Seterusnya, klik ikon. Di kiri perkataan Kemalangan akan wujud [u] dan di hujung perkataan Kemalangan akan wujud [/u]. Ini menunjukkan perkataan tersebut akan di gariskan. Perhatian: Jika anda tidak mahu menggariskan mana-mana perkataan, anda hanya perlu buang [u] dan [/u] dari perkataan berkenaan.

47 6.5 MENAMBAH GARIS TENGAH PADA TEKS 1. Untuk menambah garis tengah pada mana-mana tulisan, contohnya: perkataan pelajar, anda perlu pilih perkataan tersebut. 2. Seterusnya, klik ikon. Di kiri perkataan pelajar akan wujud [s] dan di hujung perkataan pelajar akan wujud [/s]. Ini menunjukkan perkataan tersebut akan di potong. Perhatian: Jika anda tidak mahu memotong mana-mana perkataan, anda hanya perlu buang [s] dan [/s] dari perkataan berkenaan.

48 6.6 MEMAPARKAN PAUTAN URL IMEJ 1. Untuk memaparkan mana-mana pautan URL imej, anda boleh klik pada manamana bahagian ruangan komen. Seterusnya klik ikon muncul.. Paparan berikut akan 2. Pada ruangan Enter full URL to the image, anda taip pautan URL imej yang dikehendaki seperti berikut: Perhatian: Tidak perlu klik pada kotak Prevent this page from creating additional dialogs. 3. Seterusnya klik butang. Perhatian: Pautan URL imej berkenaan akan dipaparkan pada ruangan komen. Di kiri pautan URL imej akan wujud [img] dan di hujung pautan URL imej akan wujud [/img]. Ini menunjukkan pautan URL imej berkenaan boleh dilayari.

49 Perhatian: Jika anda tidak mahu memaparkan mana-mana pautan URL imej, anda hanya perlu buang pautan URL imej berkenaan.

50 6.7 MEMAPARKAN PAUTAN URL 1. Untuk memaparkan mana-mana pautan URL, anda boleh klik pada mana-mana bahagian ruangan komen. Seterusnya klik ikon muncul.. Paparan berikut akan 2. Pada ruangan Enter full URL, anda taip pautan URL yang dikehendaki seperti berikut: Perhatian: Tidak perlu klik pada kotak Prevent this page from creating additional dialogs. 3. Seterusnya klik butang.

51 Perhatian: Pautan URL berkenaan akan dipaparkan pada ruangan komen. Di kiri pautan URL akan wujud [url] dan di hujung pautan URL akan wujud [/url]. Ini menunjukkan pautan URL berkenaan boleh dilayari. Perhatian: Jika anda tidak mahu memaparkan mana-mana pautan URL, anda hanya perlu buang pautan URL berkenaan.

52 6.8 MEMAPARKAN TEKS DALAM BENTUK QUOTE 1. Untuk memaparkan perkataan dalam bentuk Quote, anda boleh klik pada manamana bahagian ruangan komen. Seterusnya klik ikon muncul.. Paparan berikut akan 2. Pada ruangan Enter text to quote, anda taip perkataan-perkataan yang dikehendaki seperti berikut: Perhatian: Tidak perlu klik pada kotak Prevent this page from creating additional dialogs. 3. Seterusnya klik butang.

53 Perhatian: Perkataan Jenis-jenis kemalangan akan dipaparkan seperti berikut. Di kiri perkataan Jenis-jenis kemalangan akan wujud [quote] dan di hujung perkataan Jenis-jenis kemalangan akan wujud [/quote]. Ini menunjukkan perkataan tersebut akan di paparkan dalam bentuk quote. Perhatian: Jika anda tidak mahu memaparkan perkataan dalam bentuk Quote, anda hanya perlu buang [quote] dan [/quote] dari perkataan berkenaan.

54 6.9 MEMAPARKAN TEKS DALAM BENTUK BULLET 1. Untuk memaparkan perkataan dalam bentuk bullet, anda boleh klik pada manamana bahagian ruangan komen. Seterusnya klik ikon muncul.. Paparan berikut akan 2. Pada ruangan Enter list item text, anda taip perkataan-perkataan yang dikehendaki seperti berikut: Perhatian: Tidak perlu klik pada kotak Prevent this page from creating additional dialogs. 3. Seterusnya klik butang.

55 Perhatian: Perkataan Motosikal akan dipaparkan seperti berikut. Di kiri perkataan Motosikal akan wujud [list][*] dan di hujung perkataan Motosikal akan wujud [/list]. Ini menunjukkan perkataan tersebut akan di paparkan dalam bentuk bullet. Perhatian: Jika anda tidak mahu memaparkan perkataan dalam bentuk bullet, anda hanya perlu buang [list][*] dan [/list] dari perkataan berkenaan.

56 6.10 MEMAPARKAN IKON PELBAGAI EMOSI 1. Anda boleh klik pada mana-mana bahagian ruangan komen. Seterusnya klik ikon. 2. Jika anda memilih pilihan ikon ke dua iaitu, perkataan :lol: akan dipaparkan. Perhatian: Setiap ikon akan ada perkataan yang berbeza, :D, :zzz dan lain-lain lagi.

57 Perhatian: Jika anda tidak mahu ikon berkenaan, anda hanya perlu padam/buang :lol: dari ruangan komen TIDAK MEMAPARKAN PERKATAAN DARIPADA PENGGUNA BIASA Perhatian: Ikon digunakan jika anda tidak mahu memaparkan mana-mana perkataan dari semua pengguna awam. Disebabkan Ruangan Soal Jawab ini hanya boleh diakses oleh pengguna dalaman sahaja, maka ikon ini tiada fungsinya. Tidak perlu digunakan.

58 6.12 LAIN-LAIN 1. Jika anda ingin dimaklumkan melalui , ada agensi yang telah memberi maklumbalas ke atas komen yang telah anda buat, anda boleh klik pada 2. Jika telah selesai, klik butang. 3. Komen anda akan dipaparkan seperti berikut:

59 4. Jika anda hendak mengubah maklumat mana-mana komen, cari komen berkenaan dan seterusnya klik pada ikon. Ruangan komen berkenaan akan dipaparkan. 5. Jika anda tidak mahu memaparkan mana-mana komen, cari komen berkenaan dan seterusnya klik pada ikon. Perhatian: Ikon berkenaan akan bertukar menjadi. 6. Jika anda ingin membalas mana-mana komen, boleh klik pada pautan Reply, Reply with Quote atau Quote.

60 7. HALAMAN TAMBAH AKTIVITI, KERATAN AKHBAR DAN ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR Agensi-agensi polis bantuan boleh memasukkan dan mengemaskini aktiviti, keratan akhbar dan artikel dari keratan akhbar ke dalam laman web. Perbezaan antara TIGA(3) halaman ini adalah: Halaman AKTIVITI aktiviti-aktiviti berkaitan polis bantuan yang dilaksanakan di agensi berkenaan (yang tiada kaitan dengan mana-mana akhbar). Halaman KERATAN AKHBAR aktiviti-aktiviti berkaitan polis bantuan yang dilaksanakan di agensi berkenaan (yang ada kaitan dengan mana-mana akhbar). Halaman ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR apa jua artikel umum berkaitan keselamatan yang tiada kaitan langsung dengan agensi polis bantuan tetapi artikel berkenaan sangat berguna untuk masyarakat dan komuniti. Perhatian: Berikut adalah ikon-ikon dan ruangan-ruangan yang TIDAK PERLU DIGUNAKAN semasa proses penambahan dan penyuntingan artikel: 1. Ikon 2. Ikon 3. Ikon 4. Ikon 5. Ikon 6. Ruangan 7. Ruangan 8. Ruangan

61 9. Ruangan Perhatian: jika tidak mahu memaparkan ruangan ini, anda boleh klik 10. Butang 11. Ruangan

62 7.1 MENAMBAH ARTIKEL 1. Klik pada TAMBAH AKTIVITI, KERATAN AKHBAR DAN ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR. 2. Halaman seperti berikut akan dipaparkan:

63 3. Taip tajuk artikel pada ruangan Title, contohnya: Bengkel Pengendalian Laman Web Untuk Agensi Polis Bantuan Malaysia 4. Seperti yang telah dimaklumkan, sila abaikan ruangan Title Alias (URL). 5. Pilih Kategori artikel samada Aktiviti, Keratan Akhbar atau Artikel Dari Keratan Akhbar. a) Jika anda ingin memaparkan artikel pada halaman AKTIVITI seperti berikut:

64 Anda hanya perlu klik pada kategori Aktiviti APA seperti berikut: b) Jika anda ingin memaparkan artikel pada halaman KERATAN AKHBAR seperti berikut: Anda hanya perlu klik pada kategori Keratan Akhbar seperti berikut:

65 c) Jika anda ingin memasukkan dan memaparkan artikel pada halaman ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR seperti berikut: Anda hanya perlu klik pada kategori Artikel Dari Keratan Akhbar seperti berikut: Perhatian: sila abaikan pilihan kategori yang lain seperti Blog, Artikel dan Aktiviti JPJKK disebabkan kategori-kategori berkenaan tidak digunakan buat masa ini.

66 6. Setelah selesai memilih kategori halaman, anda perlu memastikan status pada ruangan Published adalah. Ini bermaksud artikel yang akan dimasukkan ini akan diterbitkan/dipaparkan pada laman web. Perhatian: bermaksud artikel berkenaan tidak akan diterbitkan/dipaparkan pada laman web. Pada bila-bila masa jika anda ingin menerbitkan/memaparkan artikel berkenaan, anda hanya perlu klik pada. Perhatian: seperti yang telah dimaklumkan, sila abaikan ruangan Tags dan Featured. 7. Untuk menambah maklumat yang lebih terperinci, anda boleh taip maklumat berkenaan pada ruangan seperti berikut: 8. Sebagai contoh, Bengkel Pengendalian Laman Web Untuk Agensi-Agensi Polis Bantuan Malaysia. Akan diadakan pada: 3 April Pagi Tengahari Makmal Pangkalan Data 3, Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi (FTMK), Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM).

67 9. Sekarang anda sudah tahu bagaimana untuk menaip tajuk dan teks artikel. Seterusnya, ikuti langkah-langkah berikut untuk mewujudkan artikel yang lebih menarik. Terdapat beberapa teknik yang anda boleh gunakan seperti teks format, menambah imej, pautan, dan lain-lain. 10. Jika anda telah menggunakan perisian pemproses Microsoft Word atau manamana pemproses teks lain, maka teks pemformatan dalam laman web ini akan kelihatan biasa kepada anda. 11. Dengan melihat lebih dekat pada pilihan pemformatan, sebahagian besar daripada ikon kelihatan sangat biasa, dengan ikon untuk menebalkan teks, menyengetkan (italic) teks, menggariskan teks dan ikon untuk menjajarkan teks. Hanya pilih teks yang anda mahu dan klik ikon berkenaan.

68 7.2 MENEBALKAN TEKS 1. Pilih teks berkenaan dan seterusnya klik ikon seperti berikut: Anda boleh melihat teks berkenaan kini lebih tebal:

69 7.3 MENYENGETKAN (ITALIC) TEKS 1. Pilih teks berkenaan dan seterusnya klik ikon seperti berikut: Anda boleh melihat teks berkenaan kini telah senget:

70 7.4 MENAMBAH GARIS BAWAH PADA TEKS 1. Pilih teks berkenaan dan seterusnya klik ikon seperti berikut: Anda boleh melihat teks berkenaan kini telah digariskan:

71 7.5 MENAMBAH GARIS TENGAH PADA TEKS 1. Pilih teks berkenaan dan seterusnya klik ikon seperti berikut: Anda boleh melihat teks berkenaan kini telah dipotong:

72 7.6 MENUKAR KEDUDUKAN/JAJARAN TEKS Jika anda ingin menukar kedudukan atau jajaran mana-mana teks, anda boleh menggunakan ikon-ikon berikut untuk menukar kedudukan teks samada ke kiri, tengah, kanan atau justify. 1. Pilih teks berkenaan. Pilih jajaran yang sesuai daripada 4 pilihan yang ada, contohnya jajaran tengah,. 2. Anda boleh melihat teks berkenaan telah dijajarkan pada kedudukan tengah.

73 7.7 MENUKAR SAIZ TEKS Anda boleh menukar saiz teks menggunakan 2 kaedah iaitu: Kaedah 1: menggunakan menu Kaedah 2: menggunakan menu 1. Kaedah 1: Anda boleh membuat tajuk dengan tahap yang berbeza dalam teks anda. Pilih teks berkenaan dan klik menu "Paragraph" drop-down. Pilih tahap tajuk yang sesuai daripada 8 pilihan yang ada. 1 2 Anda boleh melihat teks berkenaan kini lebih besar:

74 2. Kaedah 2: Pilih teks berkenaan dan klik menu "Font Sizes" drop-down. Pilih saiz tulisan yang sesuai daripada 7 pilihan yang ada Anda boleh melihat teks berkenaan kini lebih besar:

75 7.8 MEMAPARKAN TEKS DALAM BENTUK SENARAI BULLET 1. Pilih teks berkenaan dan klik menu drop-down. Pilih jenis senarai bullet yang dikehendaki daripada 3 pilihan yang ada, Circle ( ), Disc ( ) atau Square ( ). Sebagai contoh, anda boleh pilih pilihan Square Anda boleh melihat teks berkenaan kini telah dipaparkan dalam bentuk senarai bullet berjenis empat segi: 3. Jika anda tidak mahu lagi teks dipaparkan dalam bentuk senarai bullet, pilih teks berkenaan dan klik menu.

76 7.9 MEMAPARKAN TEKS DALAM BENTUK SENARAI PENOMBORAN 1. Pilih teks berkenaan dan klik menu drop-down. Pilih jenis senarai penomborang yang dikehendaki daripada 6 pilihan yang ada, Default ( ), Lower Alpha ( ) Lower Greek ( ), Lower Roman ( ), Upper Alpha ( ) atau Upper Roman ( ). Sebagai contoh, anda boleh pilih pilihan Lower Alpha Anda boleh melihat teks berkenaan kini telah dipaparkan dalam bentuk senarai penomboran seperti berikut: 3. Jika anda tidak mahu lagi teks dipaparkan dalam bentuk senarai penomboran, pilih teks berkenaan dan klik menu.

77 7.10 MENGGERAKKAN TEKS Anda boleh menggerakkan teks ke kiri dan ke kanan menggunakan ikon. 1. Pilih teks berkenaan. Apabila anda klik ikon gerak ke kanan, teks berkenaan akan dipaparkan seperti berikut: Perhatian: apabila anda klik ikon pada kedudukan lebih jauh ke kanan. banyak kali, teks berkenaan akan berada 2. Apabila anda klik ikon gerak ke kiri, teks berkenaan akan dipaparkan lebih ke kiri. Perhatian: apabila anda klik ikon pada kedudukan lebih jauh ke kiri. banyak kali, teks berkenaan akan berada 7.11 MENGEMBALIKAN PEMFORMATAN KEPADA KEADAAN ASAL Anda boleh mengembalikan sebarang perubahan teks, imej dan lain-lain kepada keadaan asal dengan menggunakan ikon.

78 7.12 MENAMBAH PAUTAN URL 1. Pilih teks berkenaan. Seterusnya klik ikon Teks yang anda telah pilih sebentar tadi secara automatik dipaparkan pada ruangan Text to display. Sila taip pautan URL berkaitan pada ruangan URL. Abaikan ruangan Title dan juga Rel. Pilih pilihan New window pada ruangan Target. Seterusnya klik butang

79 Perhatian: pada ruangan Target, pilihan None bermaksud apabila pengguna klik pada pautan URL berkenaan, halaman pautan akan dipaparkan pada window yang sama. Pilihan New window pula akan memaparkan halaman pautan pada window yang berlainan. 3. Anda akan dapat lihat, teks berkenaan telah bertukar menjadi warna biru yang mempunyai pautan URL. 4. Jika anda ingin membuang pautan URL, pilih teks berkenaan dan klik ikon. 5. Jika anda ingin mengemaskini pautan URL, pilih teks berkenaan dan klik ikon MEMAPARKAN KOD ATURCARA Anda boleh membuat sebarang pengubahsuaian melalui kod aturcara dengan menekan ikon. Perhatian: anda tidak digalakkan menggunakan ikon ini jika anda tidak mempunyai asas pengetahuan kod aturcara. Sila abaikan penggunaan ikon ini.

80 7.14 MENAMBAH JADUAL 1. Dengan artikel yang masih terbuka, letakkan kursor anda pada mana-mana bahagian di mana anda mahu untuk menambah jadual. 2. Seterusnya klik ikon drop-down. 3. Seterusnya klik menu Insert table dan pada ruangan petak-petak pilih petakpetak mengikut bilangan lajur dan baris yang dikehendaki. Contohnya 4 lajur dan 5 baris Anda akan dapat melihat jadual dipaparkan pada kedudukan kursor sebentar tadi.

81 5. Klik pada penjuru kanan bawah jadual berkenaan. 6. Seterusnya tarik ke kanan.

82 Anda boleh menggunakan ikon table properties untuk menukar rupa bentuk jadual berkenaan. 7. Klik ikon table properties tersebut, paparan berikut akan muncul. 8. Anda boleh menukar kelebaran jadual pada ruangan Width, menukar ketinggian jadual pada ruangan Height, menambah garisan pada jadual pada ruangan

83 Border dan menukar kedudukan jadual pada ruangan Alignment samada None (biarkan pada kedudukan asal), Left (kedudukan sebelah kiri), Center (kedudukan tengah) atau Right (kedudukan sebelah kanan). 9. Seterusnya klik butang. Hasilnya adalah seperti berikut:

84 10. Klik semula pada jadual dan seterusnya klik butang table properties 11. Klik tab Advanced. 12. Anda boleh menukar warna garisan jadual pada ruangan Border color dan menukar warna latar belakang jadual pada ruangan Background color dengan menekan butang berikut: 13. Klik petak pada ruangan Border color.

85 14. Pada paparan berikut, pilih warna pada ruangan ini terlebih dahulu: 1 2 Seterusnya pilih warna pada ruangan ini. 15. Jika telah selesai, klik butang.

86 16. Ikuti langkah yang sama untuk Background Color. Anda akan dapat melihat paparan berikut: 17. Jika telah selesai, klik butang. 18. Hasilnya adalah seperti berikut:

87 19. Anda boleh taip apa jua teks dalam jadual berkenaan. 20. Anda boleh menggunakan ikon-ikon yang lain untuk melaksanakan perkaraperkara lain. Perhatian: sebelum anda klik pada iokon-ikon ini, pastikan anda klik terlebih dahulu jadual berkenaan. Buang jadual Tambah baris selepas Tambah lajur sebelum Buang lajur Tambah baris sebelum Buang baris Tambah lajur selepas

88 7.15 MENUKAR FORMAT TEKS KEPADA SUBSCRIPT Jika anda ingin menukar format tarikh daripada 3rd April 2017 kepada 3rd April 2017: 1. Dengan artikel yang masih terbuka, letakkan kursor anda pada mana-mana bahagian, taip dan pilih teks berkenaan: 2. Seterusnya klik ikon. 3. Teks berkenaan akan berubah seperti berikut: 4. Untuk menukar teks tersebut pada keadaan asal, pilih teks berkenaan dan klik semula ikon.

89 7.16 MENUKAR FORMAT TEKS KEPADA SUPERSCRIPT Jika anda ingin menukar format tarikh daripada 3rd April 2017 kepada 3 rd April 2017: 1. Dengan artikel yang masih terbuka, letakkan kursor anda pada mana-mana bahagian, taip dan pilih teks berkenaan: 2. Seterusnya klik ikon. 3. Teks berkenaan akan berubah seperti berikut: 4. Untuk menukar teks tersebut pada keadaan asal, pilih teks berkenaan dan klik semula ikon.

90 7.17 MEMASUKKAN KARAKTER ISTIMEWA 1. Dengan artikel yang masih terbuka, letakkan kursor anda pada mana-mana ruangan. 2. Seterusnya klik ikon. 3. Paparan berikut akan muncul: 4. Pilih karakter yang dikehendaki. 5. Karakter berkenaan akan dipaparkan pada ruangan yang anda letakkan kursos sebentar tadi.

91 7.18 MENAMBAH GARISAN SELARI YANG PANJANG 1. Dengan artikel yang masih terbuka, letakkan kursor anda pada mana-mana ruangan. 2. Seterusnya klik ikon. 3. Garisan selari yang panjang akan muncul seperti berikut:

92 7.19 MENAMBAH IMEJ PADA ARTIKEL 1. Dengan artikel yang masih terbuka, letakkan kursor anda pada mana-mana bahagian di mana anda mahu untuk memasukkan imej. 2. Seterusnya klik tab.

93 3. Window berasingan akan muncul seperti berikut: 4. Pada Folder drop-down: a) Jika artikel untuk halaman AKTIVITI, sila pilih folder /Aktiviti. b) Jika artikel untuk halaman KERATAN AKHBAR, sila pilih folder /Keratan Akhbar.

94 c) Jika artikel untuk halaman ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR, sila pilih folder /ArtikelDariKeratanAkhbar. 5. Sila folder /Aktiviti. Seterusnya, pilih folder tahun, contohnya 2017.

95 6. Tekan skrol bar yang terdapat di sebelah kanan berdekatan butang Cancel. Skrol ke bahagian bawah sehingga anda menemui ruangan Upload file seperti berikut: 7. Seterusnya klik butang. 8. Open Window, akan muncul seperti berikut. Cari imej yang terdapat dalam komputer anda dan seterusnya klik butang Open.

96 1 2 Perhatian: pastikan saiz imej kurang daripada 10MB 9. Pada ruangan Upload file, nama fail gambar berkenaan akan dipaparkan disebelah butang Choose Files. 10. Kemudian klik butang untuk menyimpan imej berkenaan ke dalam ruang simpanan laman web. 11. Jika berjaya, anda akan menerima mesej:

97 12. Imej yang anda muat naik sebentar tadi telah berada di dalam ruang simpanan laman web seperti berikut: 13. Klik pada imej berkenaan. 14. Kemudian tekan skrol bar yang terdapat di sebelah kanan berdekatan butang Cancel.

98 15. Skrol ke bawah sehingga anda menemui ruangan berikut: Perhatian: ruangan Image Description, Image Title, Caption dan Caption Class tidak wajib diisi.

99 16. Ruangan Image URL memaparkan lokasi imej berkenaan di dalam ruang simpanan laman web. Perhatian: Biarkan maklumat sedia ada. Tidak perlu diubah. 17. Ruangan Image Float merupakan arahan untuk perletakan imej pada artikel, samada di sebelah kiri, di tengah atau di sebelah kanan. Sila pilih pilihan Tengah. Perhatian: Pilihan Not Set bermaksud, anda akan membuat proses perletakan kedudukan imej kemudian. 18. Taip keterangan berkenaan imej berkenaan di ruangan Image Description (jika perlu) dan taip tajuk imej di ruangan Image Title (jika perlu).

100 19. Ruangan Caption adalah arahan agar jika mana-mana pengunjung laman web meletakkan kursor tetikus pada imej berkenaan, satu ayat/kapsyen akan dipaparkan berdekatan kursor tersebut. Taip apa jua kapsyen yang ingin dipaparkan (jika perlu). Contohnya seperti berikut: 20. Ruangan Caption Class adalah arahan agar ayat/kapsyen akan dipaparkan samada di sebelah kiri, di tengah atau di sebelah kanan kursor tetikus (jika perlu). Sila pilih pilihan text-right. 21. Jika telah selesai skrol ke atas sehingga anda menemui butang. Klik butang ini.

101 22. Sebaik sahaja butang ditekan, imej berkenaan akan dipaparkan pada ruangan yang anda telah letakkan kursor sebentar tadi. 23. Jika ada ingin mengecilkan saiz imej berkenaan, klik pada imej dan anda dapat melihat imej tersebut bertukar menjadi warna biru dan di setiap penjuru imej ada bentuk empat segi.

102 24. Untuk mengecilkan atau membesarkan imej, anda hanya perlu klik pada di mana-mana penjuru dan gerakkan imej berkenaan. Hentikan pergerakan sehingga anda berpuas hati dengan saiz imej berkenaan. Sebagai contoh: Keterangan Imej (Image Description) Kapsyen (Caption) 25. Keterangan Imej, jika anda tidak mengkehendakinya lagi, anda boleh buang menggunakan butang Delete yang terdapat pada papan kekunci (keyboard) komputer anda. 26. Anda boleh menggunakan ikon-ikon berikut untuk menukar kedudukan imej samada ke kiri, tengah, ke kanan atau justify.

103 7.20 MENAMBAH IMEJ PADA RUANGAN UTAMA ARTIKEL Jika anda ingin memaparkan imej pada ruangan utama seperti berikut: Sila ikuti langkah-langkah berikut: 1. Tekan skrol bar yang terdapat di sebelah kanan sehingga anda dapat melihat ruangan Item image berikut:

104 2. Seterusnya klik butang. 3. Open Window akan muncul seperti berikut. Cari imej yang terdapat dalam komputer anda dan seterusnya klik butang Open. 1 2 Perhatian: pastikan saiz imej kurang daripada 10MB 4. Pada ruangan Upload file, nama fail imej berkenaan akan dipaparkan disebelah butang Choose Files. Ini bermaksud, imej berkenaan telah disimpan ke dalam ruang simpanan laman web.

105 7.21 MENERBITKAN ARTIKEL YANG TELAH SIAP 1. Jika telah selesai proses penaipan artikel, skrol ke bahagian atas sehingga anda menemui butang 2. Butang untuk menerbitkan/memaparkan artikel pada laman web. Manakala butang berkenaan. jika ada tidak mahu menerbitkan/memaparkan artikel Perhatian: Sila berhati-hati dengan pilihan anda. 3. Jika berjaya, mesej berikut akan dipaparkan. 4. Anda boleh teruskan proses penyuntingan artikel atau klik butang 5. Sila semak laman web. 6. Perhatikan halaman berkenaan, artikel yang telah anda sediakan sebentar tadi telah dipaparkan.

106 7. Jika anda klik pada pautan nama artikel, anda dapat melihat paparan artikel dalam saiz yang lebih besar. Teks, imej, deskripsi imej dan kapsyen imej yang telah anda masukkan, telah dipaparkan.

107 7.22 MENYUNTING ARTKEL SEDIA ADA Pada bila-bila masa jika anda ingin menyunting atau mengemaskini artikel sedia ada, anda boleh lakukannya dengan mengikuti langkah-langkah berikut: Kaedah 1: Jika artikel anda masih berstatus diterbitkan (Published) 1. Pada halaman AKTIVITI, KERATAN AKHBAR atau ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR, cari artikel berkenaan. Contohnya artikel yang baharu anda terbitkan sebentar tadi:

108 2. Klik pada pautan nama artikel berkenaan dan anda dapat melihat paparan artikel dalam saiz yang lebih besar. 3. Sila klik pada pautan Edit item.

109 4. Ruangan berikut seperti yang telah anda gunakan sebentar tadi akan dipaparkan: 5. Lakukan proses penyuntingan seperti yang dikehendaki. 6. Jika telah selesai, klik butang. Perhatian: klik butang suntingan. jika anda tidak mahu menyimpan hasil 7. Jika berjaya, mesej berikut akan dipaparkan. 8. Semak laman web untuk memastikan laman web memaparkan artikel yang telah disunting.

110 Kaedah : Jika artikel anda berstatus tidak dterbitkan (Unpublished) 1. Pada ruangan LOG MASUK di bahagian bawah laman web, klik pautan My page. 2. Semua artikel yang telah anda cipta akan dipaparkan. 3. Klik pada butang mana-mana artikel yang ingin disunting dan diterbitkan

111 dan anda dapat melihat paparan artikel dalam saiz yang lebih besar. 4. Sila klik pada pautan Edit item.

112 5. Ruangan berikut seperti yang telah anda gunakan sebentar tadi akan dipaparkan: 6. Lakukan proses penyuntingan seperti yang dikehendaki. 7. Jika telah selesai, klik butang. Perhatian: klik butang suntingan. jika anda tidak mahu menyimpan hasil 8. Jika berjaya, mesej berikut akan dipaparkan. 9. Semak laman web untuk memastikan laman web memaparkan artikel yang telah disunting.

113 7.23 TIDAK MENERBITKAN ARTIKEL SEDIA ADA Pada bila-bila masa jika anda tidak mahu lagi memaparkan atau menerbitkan artikel sedia ada, anda boleh lakukannya dengan mengikuti langkah-langkah berikut: 1. Pada halaman AKTIVITI, KERATAN AKHBAR atau ARTIKEL DARI KERATAN AKHBAR, cari artikel berkenaan. Contohnya artikel yang baharu anda terbitkan sebentar tadi: 2. Klik pada pautan nama artikel berkenaan dan anda dapat melihat paparan artikel dalam saiz yang lebih besar.

114 3. Sila klik pada pautan Edit item. 4. Ruangan berikut seperti yang telah anda gunakan sebentar tadi akan dipaparkan:

115 5. Status semasa pada ruangan Published adalah iaitu artikel berkenaan dalam keadapada laman web. 6. Sila klik butang. Ruangan Published akan berubah status seperti berikut: Perhatian: pada bila-bila masa jika anda ingin menerbitkan/memaparkan semula artikel berkenaan, anda hanya perlu klik butang. 7. Jika telah selesai, klik butang. Perhatian: klik butang tidak menerbitkan artikel berkenaan. jika anda ingin membatalkan niat anda untuk 8. Jika berjaya, mesej berikut akan dipaparkan. 9. Semak laman web untuk memastikan artikel berkenaan tidak lagi dipaparkan. - TAMAT MANUAL -

HakCipta Irfan Khairi Sdn. Bhd.

HakCipta Irfan Khairi Sdn. Bhd. Panduan Setup Brochure Website. Langkah-Langkah : *Sebelum anda mula membina website, anda perlu install perisian wordpress terlebih dahulu pada website anda. Caranya adalah seperti dibawah: 1. Pertama

More information

BIZAPP SUPERB & PRO MENCETAK SLIP POSLAJU SECARA BERTERUSAN JAN 2017 / VERSI 1.0.0

BIZAPP SUPERB & PRO MENCETAK SLIP POSLAJU SECARA BERTERUSAN JAN 2017 / VERSI 1.0.0 BIZAPP SUPERB & PRO MENCETAK SLIP POSLAJU SECARA BERTERUSAN JAN 2017 / VERSI 1.0.0 SELAMAT DATANG KE APLIKASI BIZAPP. Panduan pengguna ini dibuat secara ringkas. Terima kasih kerana membeli PAKEJ SUPERB

More information

Kaizen boleh diakses melalui internet di laman sesawang

Kaizen boleh diakses melalui internet di laman sesawang Kaizen boleh diakses melalui internet di laman sesawang http://thphr.th-properties.com/kzhrweb USER ID : No K/P baru tanpa sengkang PASSWORD : No kakitangan (untuk kakitangan baru) Untuk log-in kali pertama,

More information

Hakcipta Irfan Khairi Sdn Bhd

Hakcipta Irfan Khairi Sdn Bhd Panduan Setup Website - Jenis Shopping Cart Penting: Pastikan anda sudah mempunyai domain dan juga hosting. Dalam contoh ini, kami akan menggunakan domain ikwebhosting.com sebagai contoh. Anda perlu gunakan

More information

Oleh: Sofinah Lamudin forex.mudahkaya.com. Edisi Newbie

Oleh: Sofinah Lamudin forex.mudahkaya.com. Edisi Newbie 1 PERHATIAN! SEBELUM ANDA MEMBUKA AKAUN ANDA, SILA CLEAR HISTORY KOMPUTER ATAU BROWSER ANDA TERLEBIH DAHULU! 2 PERHATIAN! PASTIKAN KOD EJEN YANG ANDA MASUKKAN ADALAH 20939859 3 ISI KANDUNGAN 1. PENAFIAN

More information

Panduan Langkah Pendaftaran DAN Kawasan Ahli. - Panduan Langkah -

Panduan Langkah Pendaftaran DAN Kawasan Ahli. - Panduan Langkah - Panduan Langkah Pendaftaran DAN Kawasan Ahli - Panduan Langkah - PENDAFTARAN PENDAFTARAN Masukkan URL www.tradesto.com Klik Buka Akaun Langsung". Jika Rakan Kongsi (IB) ingin mendaftar klien mereka di

More information

INTRODUCE OUR WEBSITE store.brophone.my

INTRODUCE OUR WEBSITE store.brophone.my INTRODUCE OUR WEBSITE store.brophone.my Table of Contents I. HOME PAGE... 2 INTRODUCTION STEP PERTAMA! DAFTAR STEP KEDUA! CARA MENGGUNAKAN LAMAN WEB BRO PHONE STEP KETIGA! TAMBAH KE TROLI STEP KEEMPAT!

More information

enrr New User-First time login Where and how? Source file: P:\eNRR2\eNRR New user_enrr_first Time login_ ppt

enrr New User-First time login Where and how? Source file: P:\eNRR2\eNRR New user_enrr_first Time login_ ppt enrr New User-First time login Where and how? Source file: P:\eNRR2\eNRR New user_enrr_first Time login_23112017.ppt Selamat mengunakan enrr enrr mula berfungsi sepenuhnya pada 1hb December 2017. Anda

More information

MANUAL OFFICE 365 PENGGUNA. Manual penggunaan Office 365

MANUAL OFFICE 365 PENGGUNA. Manual penggunaan Office 365 MANUAL OFFICE 365 PENGGUNA 1 Isi Kandungan Modul 1: Pengenalan kepada Office 365... 4 Mengaktifkan akaun Office 365... 4 Menjelajah Office 365... 6 Memasang perisian... 7 Modul 2: Penggunaan Office Online

More information

IEK 314 Environmental Audit [Audit Persekitaran]

IEK 314 Environmental Audit [Audit Persekitaran] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2010/2011 Academic Session November 2010 IEK 314 Environmental Audit [Audit Persekitaran] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that this examination

More information

Manual Pembelajaran. Tajuk Kursus: Pengenalan kepada sistem OfficeCentral. Julai Authentic Venture Sdn Bhd

Manual Pembelajaran. Tajuk Kursus: Pengenalan kepada sistem OfficeCentral. Julai Authentic Venture Sdn Bhd Manual Pembelajaran Tajuk Kursus: Pengenalan kepada sistem OfficeCentral Julai 2014 - Authentic Venture Sdn Bhd TABLE OF CONTENTS 1 - PENGENALAN... 3 2 DAFTAR DAN LOG MASUK KE SISTEM... 4 2.1 LOG MASUK...

More information

MANUAL PENGGUNA PROGRAM JADUAL WAKTU SEKOLAH (JWS)

MANUAL PENGGUNA PROGRAM JADUAL WAKTU SEKOLAH (JWS) www.ringgitbuilder.com MANUAL PENGGUNA PROGRAM JADUAL WAKTU SEKOLAH (JWS) MENGAKTIFKAN (ENABLE) MACRO Program JWS ini diprogramkan dengan fungsi macro. Program ini tidak akan berfungsi sepenuhnya sekiranya

More information

PM502: MARKETING RESEARCH

PM502: MARKETING RESEARCH ESSAY QUESTIONS: 100 MARKS SOALAN ESEI: 100 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) essay questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi EMPAT (4) soalan esei. Jawab SEMUA

More information

Langkah Demi Langkah Membina Blog Dengan Blogger.com BINA BLOG DENGAN BLOGGER.COM. 1

Langkah Demi Langkah Membina Blog Dengan Blogger.com BINA BLOG DENGAN BLOGGER.COM.  1 BINA BLOG DENGAN BLOGGER.COM 1 PRAKATA Ebook ini dihasilkan untuk mereka yang masih baru dalam selok belok membina blog di Internet. Ia bertujuan memberikan panduan, pengajaran dan menyalurkan maklumat

More information

Diantara objektif pengurusan maklumat dan data yang sempurna adalah:

Diantara objektif pengurusan maklumat dan data yang sempurna adalah: TAJUK 2 Pangkalan Data MENGURUSKAN DATA PENDIDIKAN Untuk membentuk satu organisasi yang mantap, dipercayai, mempunyai produktiviti tinggi, serta cepat mengesan kecacatan sudah pastilah pengurusan data

More information

Kursus Lotus Notes R8.5 - Emel, Penjadualan & Calender dan Web Mel

Kursus Lotus Notes R8.5 - Emel, Penjadualan & Calender dan Web Mel Kursus Lotus Notes R8.5 UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA Kursus Lotus Notes R8.5 - Emel, Penjadualan & Calender dan Web Mel BAHAGIAN OPERASI PERKHIDMATAN IT, PEJABAT TEKNOLOGI MAKLUMAT Manual ini adalah untuk

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination Academic Session 2010/2011 April/May 2011 EBS 328/3 - Prospecting Geochemistry [Geokimia Carigali] Duration : 3 hours [Masa : 3 jam] Please ensure

More information

COLLABORATIVE INSTRUCTIONAL DESIGN SYSTEM (CIDS) SISTEM REKA BENTUK PENGAJARAN KOLABORATIF MODEL REKA BENTUK PENGAJARAN INTEGRAL ASIE

COLLABORATIVE INSTRUCTIONAL DESIGN SYSTEM (CIDS) SISTEM REKA BENTUK PENGAJARAN KOLABORATIF MODEL REKA BENTUK PENGAJARAN INTEGRAL ASIE 1 Bukan sekadar RPH online COLLABORATIVE INSTRUCTIONAL DESIGN SYSTEM (CIDS) SISTEM REKA BENTUK PENGAJARAN KOLABORATIF MODEL REKA BENTUK PENGAJARAN INTEGRAL ASIE (Satu dimensi baharu penglibatan guru secara

More information

Soalan Lazim MARA Electronic Payment System (MARAeps)

Soalan Lazim MARA Electronic Payment System (MARAeps) Soalan Lazim MARA Electronic Payment System (MARAeps) Singkatan: MARA MARAeps MRSM TVET IPMA PCI FPX E-mandate DDA PAYNET TAC OTP AMEX Majlis Amanah Rakyat MARA Electronic Payment System Maktab Rendah

More information

ELEMENT OF WARRANTY OF IBS STRUCTURAL SYSTEM FOR CONSTRUCTION INDUSTRY ANNAN VESSINUK A/L SING

ELEMENT OF WARRANTY OF IBS STRUCTURAL SYSTEM FOR CONSTRUCTION INDUSTRY ANNAN VESSINUK A/L SING ELEMENT OF WARRANTY OF IBS STRUCTURAL SYSTEM FOR CONSTRUCTION INDUSTRY ANNAN VESSINUK A/L SING A project report submitted in partial fulfillment of the requirement for the award of the degree of Master

More information

Answer all questions. Jawab semua soalan.

Answer all questions. Jawab semua soalan. Answer all questions. Jawab semua soalan. 1 Osmoregulation is the process of regulating water content and salt in the body. The water and salt content in the blood determines the osmotic pressure in the

More information

SET 1. Answer any four questions from this section. Jawab mana-mana empat soalan daripada bahagian ini.

SET 1. Answer any four questions from this section. Jawab mana-mana empat soalan daripada bahagian ini. SECTION B SET 1 Answer any four questions from this section. Jawab mana-mana empat soalan daripada bahagian ini. 7) Use graph paper to answer this question. Gunakan kertas graf untuk menjawab soalan ini.

More information

MODUL BENGKEL PEMBANGUNAN LAMAN WEB UNTUK SPUS 2012

MODUL BENGKEL PEMBANGUNAN LAMAN WEB UNTUK SPUS 2012 MODUL BENGKEL PEMBANGUNAN LAMAN WEB UNTUK SPUS 2012 Disediakan oleh: MAZUKI IZANI ISMAIL AKADEMI PENGAJIAN BAHASA UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA CAWANGAN SABAH Kandungan halaman PENDAHULUAN 3 1- PENGENALAN

More information

BAR CHART PLAGIARISM DETECTION MOHAMMED MUMTAZ MOHAMMED SALIH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

BAR CHART PLAGIARISM DETECTION MOHAMMED MUMTAZ MOHAMMED SALIH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BAR CHART PLAGIARISM DETECTION MOHAMMED MUMTAZ MOHAMMED SALIH UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BAR CHART PLAGIARISM DETECTION MOHAMMED MUMTAZ MOHAMMED SALIH A dissertation submitted in partial fulfillment

More information

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education *1847752963* MALAY 0546/42 Paper 4 Writing May/June 2017 1 hour Candidates answer on the Question

More information

Ralat Punca Masalah Penyelesaian Kad Pintar NJOI anda tidak dimasukkan ke dalam slot kad pintar pada dekoder NJOI anda.

Ralat Punca Masalah Penyelesaian Kad Pintar NJOI anda tidak dimasukkan ke dalam slot kad pintar pada dekoder NJOI anda. Sila masukkan Kad Pintar NJOI Ralat Punca Masalah Penyelesaian Kad Pintar NJOI anda tidak dimasukkan ke dalam slot kad pintar pada dekoder NJOI Sila masukkan Kad Pintar NJOI anda ke dalam slot kad pintar.

More information

PUSAT PEMBELAJARAN DIGITAL SULTANAH NUR ZAHIRAH

PUSAT PEMBELAJARAN DIGITAL SULTANAH NUR ZAHIRAH TP SA PU JA LA EM BE N RA H TA NA UL LS TA GI DI R NU ZA H IR AH - I, tesis 11000906 32 RC 902.N6 2013 1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111II 1100090632 Evaluation in health-related

More information

MODUL PENYEDIAAN MASSIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC) PLATFORM OPEN LEARNING

MODUL PENYEDIAAN MASSIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC) PLATFORM OPEN LEARNING MODUL PENYEDIAAN MASSIVE OPEN ONLINE COURSE (MOOC) PLATFORM OPEN LEARNING Modul Pembelajaran dan Pengajaran Edisi Pertama Zainal Abidin Sayadi Irwan Mahazir Ismail Azli Nawawi Mohamad Md. Som Mohd Hamim

More information

IMG 203 CHEMICAL ANALYSIS OF FOOD [ANALISIS KIMIA MAKANAN]

IMG 203 CHEMICAL ANALYSIS OF FOOD [ANALISIS KIMIA MAKANAN] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2010/2011 Academic Session November 2010 IMG 203 CHEMICAL ANALYSIS OF FOOD [ANALISIS KIMIA MAKANAN] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that

More information

Register your product and get support at SPA1260. MS-MY Manual pengguna

Register your product and get support at  SPA1260. MS-MY Manual pengguna Register your product and get support at www.philips.com/support SPA1260 MS-MY Manual pengguna a (L) (R) b (L) (R) c d e (L) (R) f (L) (R) AUX MA-MY Amaran: Produk tidak boleh terdedah kepada titisan

More information

PROGRAM PENGUMPULAN EMAS PUBLIC GOLD

PROGRAM PENGUMPULAN EMAS PUBLIC GOLD PROGRAM PENGUMPULAN EMAS PUBLIC GOLD GOLD ACCUMULATION PROGRAM (GAP) AUTHORISED DEALER PG052491 ABDUL SHAHROM B ABDULLAH 1 Saya ingin lontarkan kepada anda beberapa soalan: 1. Adakah anda mencari-cari

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. First Semester Examination Academic Session 2009/2010. November BMT 217/3 Virology [Virologi]

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. First Semester Examination Academic Session 2009/2010. November BMT 217/3 Virology [Virologi] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination Academic Session 2009/2010 November 2009 BMT 217/3 Virology [Virologi] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please ensure that this examination paper contains

More information

Gold Accumulation Program (GAP) with Public Gold Hafizul Hakim 2016

Gold Accumulation Program (GAP) with Public Gold Hafizul Hakim 2016 Apa itu GAP? Singkatan untuk Gold Accumulation Program. Secara mudah, ia adalah cara terbaik untuk mengatasi masalah kekurangan tunai untuk membeli emas yang besar seperti 10 gram dan sebagainya. Tak semua

More information

5/27/2011 NOMBOR BULAT (WHOLE NUMBERS)

5/27/2011 NOMBOR BULAT (WHOLE NUMBERS) MTE3109: TEACHING OF NUMBERS, FRACTIONS, DECIMALS & PERCENTAGES NOMBOR BULAT (WHOLE NUMBERS) Konsepbijak nombor Pengalaman pranombor Strategi membilang (counting) Perkembangan konsep nombor awal Reys,

More information

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education *0953539061* MALAY 0546/42 Paper 4 Writing May/June 2018 1 hour Candidates answer on the Question

More information

PERSEMBAHAN ELEKTRONIK

PERSEMBAHAN ELEKTRONIK TAJUK 3 PERSEMBAHAN ELEKTRONIK 3.1.7 Pengertian Persembahan Elektronik PowerPoint ialah program Persembahan grafik yang lengkap yang dapat membantu anda menghasilkan persembahan yang kelihatan profesional.

More information

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education *2657831967* MALAY 0546/43 Paper 4 Writing May/June 2017 1 hour Candidates answer on the Question

More information

Anda tidak lagi mempunyai pilihan untuk mengemukakan salinan dokumen yang bercetak untuk memohon SAPC.

Anda tidak lagi mempunyai pilihan untuk mengemukakan salinan dokumen yang bercetak untuk memohon SAPC. Harap maklum bahawa terjemahan Bahasa Melayu ini adalah versi tidak rasmi, dan versi yang definitif adalah versi Bahasa Inggeris. Untuk membolehkan Sekretariat Majlis Peguam untuk mengendalikan permohonan

More information

SISTEM INFOGRAFIK INTERAKTIF WABAK H1N1. Aice A/P Emin. Puan Siti Aishah Binti Hanawi

SISTEM INFOGRAFIK INTERAKTIF WABAK H1N1. Aice A/P Emin. Puan Siti Aishah Binti Hanawi SISTEM INFOGRAFIK INTERAKTIF WABAK H1N1 PTA-FTSM-2018-029 Aice A/P Emin Puan Siti Aishah Binti Hanawi Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Pada tahun 2009, dunia telah

More information

Panduan Pengguna Badan Pengurusan Bersama (BPB) / Perbadanan Pengurusan

Panduan Pengguna Badan Pengurusan Bersama (BPB) / Perbadanan Pengurusan Panduan Pengguna Badan Pengurusan Bersama (BPB) / Perbadanan Pengurusan www.kiplehome.com Panduan Pengguna Badan Pengurusan Bersama (BPB) / Perbadanan Pengurusan Semua pengguna diminta untuk hadir ke pejabat

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Kedua Sidang Akademik 1997/98 Februari 1998 EBB 202/3 - Kristalografi & Ikala" Oi Dalam Pepejal Masa: [3 jam] Sila pastikan kertas peperiksaan ini mengandungi

More information

Panduan Asas Paypal

Panduan Asas Paypal Panduan Asas Paypal www.bengkelwebsite.com Disediakan oleh, ZAKI YUSOF 1 :: Hakcipta Hakcipta hasil kerja ini (ebook) adalah dilindungi oleh undang-undang Akta Hakcipta 1987. Barangsiapa yang menjual,

More information

KIE 356 Food and Palm Oil Chemistry [Kimia Makanan dan Minyak Sawit]

KIE 356 Food and Palm Oil Chemistry [Kimia Makanan dan Minyak Sawit] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2011/2012 Academic Session June 2012 KIE 356 Food and Palm Oil Chemistry [Kimia Makanan dan Minyak Sawit] Duration : 3 hours [Masa : 3 jam] Please

More information

Aplikasi Pesanan Makanan Telefon Pintar

Aplikasi Pesanan Makanan Telefon Pintar Prosiding Komputeran UTM Inovasi di dalam Teknologi dan Aplikasi Komputeran Volume: I Year: 2016 ISBN: 978-967-0194-82-0 1 Aplikasi Pesanan Makanan Telefon Pintar MOHAMAD IZWAN HAFIZ JAMSARI1, NORHAIDA

More information

APLIKASI MUDAH ALIH PENSKORAN PROSTAT Rima Shahfira Binti. Redzuan Dr. Afzan Adam. Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia

APLIKASI MUDAH ALIH PENSKORAN PROSTAT Rima Shahfira Binti. Redzuan Dr. Afzan Adam. Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia APLIKASI MUDAH ALIH PENSKORAN PROSTAT Rima Shahfira Binti. Redzuan Dr. Afzan Adam Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Penyakit prostat perlu dipandang serius kerana

More information

IMK NUTRITION [PEMAKANAN]

IMK NUTRITION [PEMAKANAN] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2009/2010 Academic Session April/May 2010 IMK 104 - NUTRITION [PEMAKANAN] Duration: 3 hours Masa: [3 jam] Please check that this examination paper

More information

(Kertas soalan ini mengandungi 4 soalan dalam 6 halaman yang dicetak) (This question paper consists of 4 questions on 6 printed pages)

(Kertas soalan ini mengandungi 4 soalan dalam 6 halaman yang dicetak) (This question paper consists of 4 questions on 6 printed pages) UNIVERSITI MALAYA UNIVERSITY OF MALAYA PEPERIKSAAN IJAZAH SARJANA MUDA SAINS EXAMINATION FOR THE DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE SESI AKADEMIK 2016/2017 : SEMESTER 1 ACADEMIC SESSION 2016/2017 : SEMESTER

More information

BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS

BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS BORANG PENGESAHAN STATUS TESIS JUDUL: DENTAL APPOINTMENT MANAGEMENT SYSTEM SESI PENGAJIAN: 1-2008/2009 Saya NOOREHAN BT ABD RAHMAN mengaku membenarkan tesis (PSM) ini disimpan di Perpustakan Fakulti Teknologi

More information

Rahim Bin Utah Pejabat Teknologi Maklumat 2/19/2013

Rahim Bin Utah Pejabat Teknologi Maklumat 2/19/2013 2013 Rahim Bin Utah Pejabat Teknologi Maklumat 2/19/2013 Table of Contents BAB 1 : Pengenalan kepada SPSS for Window... 4 Jenis-jenis data yang serasi... 5 Kaedah Menganalisis Data... 5 Proses Penyediaan

More information

Borang V (Peraturan 97) SURUHANJAYA TENAGA AKTA BEKALAN ELEKTRIK 1990 PERAKUAN KELULUSAN

Borang V (Peraturan 97) SURUHANJAYA TENAGA AKTA BEKALAN ELEKTRIK 1990 PERAKUAN KELULUSAN No. Resit : 170517IKE04005 Tkh Resit : 17-Mei-2017 Borang V (Peraturan 97) SURUHANJAYA TENAGA AKTA BEKALAN ELEKTRIK 1990 PERAKUAN KELULUSAN Salinan Penerima ST(H)15-Pin. 2/94 SJT161105066462017 App Id

More information

OFFICECENTRAL PANDUAN PENGGUNA BAHASA MELAYU AUTHENTIC VENTURE SDN BHD. VERSION 2 REVISION 1 (150907)

OFFICECENTRAL PANDUAN PENGGUNA BAHASA MELAYU AUTHENTIC VENTURE SDN BHD. VERSION 2 REVISION 1 (150907) OFFICECENTRL PNDUN PENGGUN HS MELYU 2015 - UTHENTIC VENTURE SDN HD. VERSION 2 REVISION 1 (150907) 0 CONTENTS 1 - Pengenalan... 7 2 Daftar Dan Log Masuk Ke Sistem... 8 2.1 Log Masuk... 8 Log Masuk... 8

More information

INTEGRATION OF MEDIAN FILTER AND ORIENTATION FIELD ESTIMATION FOR FINGERPRINT IDENTIFICATION SYSTEM

INTEGRATION OF MEDIAN FILTER AND ORIENTATION FIELD ESTIMATION FOR FINGERPRINT IDENTIFICATION SYSTEM INTEGRATION OF MEDIAN FILTER AND ORIENTATION FIELD ESTIMATION FOR FINGERPRINT IDENTIFICATION SYSTEM NOR AQILAH BINTI MISMAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA INTEGRATION OF MEDIAN FILTER AND ORIENTED FIELD

More information

SULIT /3. Answer all questions. Jawab semua soalan.

SULIT /3. Answer all questions. Jawab semua soalan. SULIT 2 4551/3 Question 1 Soalan 1 Answer all questions. Jawab semua soalan. Osmoregulation is a physiological processes in which an organism uses to maintain water balance in the body, that is, to compensate

More information

IMK NUTRITION [PEMAKANAN]

IMK NUTRITION [PEMAKANAN] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination 2010/2011 Academic Session April/May 2011 IMK 104 - NUTRITION [PEMAKANAN] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that this examination paper

More information

The Bahasa Melayu version of the Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ-M)

The Bahasa Melayu version of the Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ-M) The Bahasa Melayu version of the Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ-M) Seterusnya, saya akan menyoal anda berkenaan dengan tempoh masa yang anda luangkan untuk melakukan pelbagai kegiatan aktiviti

More information

COLLECTION OF PERSONAL INFORMATION

COLLECTION OF PERSONAL INFORMATION PRIVACY POLICY (ENGLISH VERSION) Pursuant to the Personal Data Protection Act 2010 ( PDPA ), Atilze Digital Sdn Bhd ( Atilze ) is mindful and committed to the protection of your personal information and

More information

IMK 421 Primary Products Technology [Teknologi Produk Primer]

IMK 421 Primary Products Technology [Teknologi Produk Primer] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination 2009/2010 Academic Session November 2009 IMK 421 Primary Products Technology [Teknologi Produk Primer] Duration: 2 hours [Masa: 2 jam] Please check

More information

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education

Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education Cambridge International Examinations Cambridge International General Certificate of Secondary Education * 4 2 0 3 3 4 2 9 8 5 * MALAY 0546/41 Paper 4 Writing May/June 2016 1 hour Candidates answer on the

More information

THE NEEDS OF HALAL TRANSPORTATION CONTROL IN MALAYSIA: A MULTIPLE CASE STUDY APPROACH ZUHRA JUNAIDA BINTI IR MOHAMAD HUSNY HAMID

THE NEEDS OF HALAL TRANSPORTATION CONTROL IN MALAYSIA: A MULTIPLE CASE STUDY APPROACH ZUHRA JUNAIDA BINTI IR MOHAMAD HUSNY HAMID THE NEEDS OF HALAL TRANSPORTATION CONTROL IN MALAYSIA: A MULTIPLE CASE STUDY APPROACH ZUHRA JUNAIDA BINTI IR MOHAMAD HUSNY HAMID A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements for the

More information

COMPARATIVE STUDY ON THE DIFFERENT RANGE OF NIR SENSOR MEASUREMENT FOR GLUCOSE CONCENTRATION MUHAMMAD HANIS BIN AZMI ALI

COMPARATIVE STUDY ON THE DIFFERENT RANGE OF NIR SENSOR MEASUREMENT FOR GLUCOSE CONCENTRATION MUHAMMAD HANIS BIN AZMI ALI i COMPARATIVE STUDY ON THE DIFFERENT RANGE OF NIR SENSOR MEASUREMENT FOR GLUCOSE CONCENTRATION MUHAMMAD HANIS BIN AZMI ALI This Report Is Submitted In Partial Fulfillment Of Requirement For The Bachelor

More information

DETERMINATION OF CHARACTERISTICS OF DISGUISED SIGNATURES AMONGST MALAYSIAN NORMAH BINTI MOHAMMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

DETERMINATION OF CHARACTERISTICS OF DISGUISED SIGNATURES AMONGST MALAYSIAN NORMAH BINTI MOHAMMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DETERMINATION OF CHARACTERISTICS OF DISGUISED SIGNATURES AMONGST MALAYSIAN NORMAH BINTI MOHAMMED UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA DETERMINATION OF CHARACTERISTICS OF DISGUISED SIGNATURES AMONGST MALAYSIAN

More information

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Second Semester Examination Academic Session 2010/2011 April/May 2011 EBP 212/3 Latex Processing [Pemprosesan Lateks] Duration : 3 hours [Masa : 3 jam] Please ensure that this

More information

TEST CASE PRIORITIZATION TECHNIQUE USING SEQUENCE DIAGRAM AND LABELED TRANSITION SYSTEMS IN REGRESSION TESTING NUR FATIMAH AS SAHRA

TEST CASE PRIORITIZATION TECHNIQUE USING SEQUENCE DIAGRAM AND LABELED TRANSITION SYSTEMS IN REGRESSION TESTING NUR FATIMAH AS SAHRA i TEST CASE PRIORITIZATION TECHNIQUE USING SEQUENCE DIAGRAM AND LABELED TRANSITION SYSTEMS IN REGRESSION TESTING NUR FATIMAH AS SAHRA A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements

More information

USING TAM TO STUDY THE USER ACCEPTANCE OF IT IN THE YEMENI PUBLIC SECTOR (MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS AND LABOUR-YEMEN) ESMAT ABDULMAJID WAHDAIN

USING TAM TO STUDY THE USER ACCEPTANCE OF IT IN THE YEMENI PUBLIC SECTOR (MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS AND LABOUR-YEMEN) ESMAT ABDULMAJID WAHDAIN USING TAM TO STUDY THE USER ACCEPTANCE OF IT IN THE YEMENI PUBLIC SECTOR (MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS AND LABOUR-YEMEN) ESMAT ABDULMAJID WAHDAIN A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements

More information

MODEL STATISTIK BERSEPADU PELBAGAI ARAS BAGI TRIGLISERIDA DAN TEKANAN DARAH MANUSIA: KAJIAN KES DI HOSPITAL UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

MODEL STATISTIK BERSEPADU PELBAGAI ARAS BAGI TRIGLISERIDA DAN TEKANAN DARAH MANUSIA: KAJIAN KES DI HOSPITAL UNIVERSITI SAINS MALAYSIA MODEL STATISTIK BERSEPADU PELBAGAI ARAS BAGI TRIGLISERIDA DAN TEKANAN DARAH MANUSIA: KAJIAN KES DI HOSPITAL UNIVERSITI SAINS MALAYSIA SARJANA SAINS MATEMATIK UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU 2015 MODEL STATISTIK

More information

SISTEM PESANAN MAKANAN BERASASKAN WEB. Zareen Sufia binti Jafry Prof Madya Dr. Masnizah binti Mohd

SISTEM PESANAN MAKANAN BERASASKAN WEB. Zareen Sufia binti Jafry Prof Madya Dr. Masnizah binti Mohd SISTEM PESANAN MAKANAN BERASASKAN WEB Zareen Sufia binti Jafry Prof Madya Dr. Masnizah binti Mohd Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Sistem pesanan makanan dalam

More information

PERPUSTAKAAN UTHM * *

PERPUSTAKAAN UTHM * * : v! ;?!j "..UtA ;. Vi? f%. t i V f! rl-1-.o: i *J i i-ctij V = I V *v V 5 *fi f. E f t l jf * V * 51«j k! V v -.- >.: PERPUSTAKAAN UTHM *30000001957569* PSZ 19 :16 (Pind. 1/97) UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

More information

MANUAL RAKAN PENGHANTAR Fleet Khas GrabExpress (MALAYSIA)

MANUAL RAKAN PENGHANTAR Fleet Khas GrabExpress (MALAYSIA) MANUAL RAKAN PENGHANTAR Fleet Khas GrabExpress (MALAYSIA) GRABEXPRESS Apakah GrabExpress? Servis penghantaran segera Membolehkan pelanggan untuk menghantar barang melalui aplikasi Grab Antara barang yang

More information

(Kertas soalan ini mengandungi 5 soalan dalam 9 halaman yang dicetak) (This question paper consists of 5 questions on 9 printed pages)

(Kertas soalan ini mengandungi 5 soalan dalam 9 halaman yang dicetak) (This question paper consists of 5 questions on 9 printed pages) UNIVERSITI MALAYA UNIVERSITY OF MALAYA PEPERIKSAAN IJAZAH SARJANA MUDA SAINS EXAMINATION FOR THE DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE SESI AKADEMIK 2011/2012 : SEMESTER 1 ACADEMIC SESSION 2011/2012 : SEMESTER

More information

JABATAN PENYELIDIKAN & INOVASI FORMAT PENYEDIAAN LAPORAN AKHIR UNTUK PROJEK PENYELIDIKAN JANGKA PENDEK UMP (1 ST OPTION)

JABATAN PENYELIDIKAN & INOVASI FORMAT PENYEDIAAN LAPORAN AKHIR UNTUK PROJEK PENYELIDIKAN JANGKA PENDEK UMP (1 ST OPTION) JABATAN PENYELIDIKAN & INOVASI FORMAT PENYEDIAAN LAPORAN AKHIR UNTUK PROJEK PENYELIDIKAN JANGKA PENDEK UMP (1 ST OPTION) 1. Format Tesis - Halaman Judul - Halaman dedikasi/penghargaan - Abstract (English)

More information

A ROBUST AGAINST ROTATION ATTACK WATERMARKING TECHNIQUE BASED ON WAVELET TRANSFORM REZA AGHABABAEYAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

A ROBUST AGAINST ROTATION ATTACK WATERMARKING TECHNIQUE BASED ON WAVELET TRANSFORM REZA AGHABABAEYAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A ROBUST AGAINST ROTATION ATTACK WATERMARKING TECHNIQUE BASED ON WAVELET TRANSFORM REZA AGHABABAEYAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A ROBUST AGAINST ROTATION ATTACK WATERMARKING TECHNIQUE BASED ON WAVELET

More information

1 2 3 Manfaat sepintas lalu Manfaat Kanser 1. Selepas Disahkan menghidap Karsinoma In Situ (CIS): Hanya dibayar ke CIS untuk Kanser Khusus Jantina. 25% daripada Jumlah Dilindungi akan dibayar. Walau bagaimanapun,

More information

TRENDLINE BREAKOUT STRATEGY[TLB]

TRENDLINE BREAKOUT STRATEGY[TLB] TRENDLINE BREAKOUT STRATEGY[TLB] EDISI ASAS VERSI 1.0 By Mr.Mohd Nasyit 2014. Hakcipta Terpelihara. http://tlbpro.mudahkaya.com. Edisi ebook percuma Page 1 PENAFIAN Segala yang ditulis dalam ebook ini

More information

BOI 109/4 Biostatistics [Biostatistik]

BOI 109/4 Biostatistics [Biostatistik] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination Academic Session 2009/2010 November 2009 BOI 109/4 Biostatistics [Biostatistik] Duration: 3 hours [Masa : 3 jam] Please ensure that this examination

More information

TARGET SELECTION USING SINGLE ELECTROENCEPHALOGRAM ELECTRODE BASED ON MENTAL TASK HUSNAINI BINTI AZMY

TARGET SELECTION USING SINGLE ELECTROENCEPHALOGRAM ELECTRODE BASED ON MENTAL TASK HUSNAINI BINTI AZMY TARGET SELECTION USING SINGLE ELECTROENCEPHALOGRAM ELECTRODE BASED ON MENTAL TASK HUSNAINI BINTI AZMY A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering

More information

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR. Kod Dokumen: UPM/OPR/FPV/AK11

OPERASI PERKHIDMATAN SOKONGAN FAKULTI PERUBATAN VETERINAR. Kod Dokumen: UPM/OPR/FPV/AK11 Halaman: 1/5 1.0 TUJUAN AK ini menerangkan cara mengurus kes radiologi dan ultrasonografi UVH. 2.0 SKOP Arahan kerja ini merangkumk aktiviti untuk mengurus kes radiologi dan ultrasonografi. 3.0 DOKUMEN

More information

ROLE OF LENGTH SPECIFICITY, VELOCITY SPECIFICITY AND NEURAL ADAPTATIONS IN STRENGTH TRAINING

ROLE OF LENGTH SPECIFICITY, VELOCITY SPECIFICITY AND NEURAL ADAPTATIONS IN STRENGTH TRAINING ROLE OF LENGTH SPECIFICITY, VELOCITY SPECIFICITY AND NEURAL ADAPTATIONS IN STRENGTH TRAINING By AHMAD NAIM ISMAIL Thesis submitted to the School of Graduate Studies, Universiti Putra Malaysia, in Fulfilment

More information

MEDICAL CHECK-UP FORM (for Malaysian Students)

MEDICAL CHECK-UP FORM (for Malaysian Students) MEDICAL CHECK-UP FORM (for Malaysian Students) (Please complete Part 1 and 2 only. Part 3,4,5 is to be filled by the IIUM Medical Officer only) ARAHAN: SILA ISI DALAM HURUF BESAR INSTRUCTION: PLEASE FILL

More information

IBG BIOANALYSIS 1 [BIOANALISIS 1]

IBG BIOANALYSIS 1 [BIOANALISIS 1] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA First Semester Examination Academic Session 2010/2011 November 2010 IBG 203 - BIOANALYSIS 1 [BIOANALISIS 1] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please check that this examination

More information

JOM BELAJAR TEKNIK SEO BERSAMA SHOPIEVO

JOM BELAJAR TEKNIK SEO BERSAMA SHOPIEVO Page 1 of 19 JOM BELAJAR TEKNIK SEO BERSAMA SHOPIEVO Hai! Nak dapatkan trafik atau nak tambah lagi banyak trafik ke website atau kedai online anda? Ini adalah satu benda yang sentiasa menjadi matlamat

More information

Penyataan Privasi Digi

Penyataan Privasi Digi Penyataan Privasi Digi 1. Am 1.1 Kami menghargai privasi anda dan berusaha untuk melindungi maklumat peribadi anda. Oleh itu, adalah penting bagi kami agar anda memahami cara kami mengumpul dan memproses

More information

Panduan pengguna. Xperia T. LT30p

Panduan pengguna. Xperia T. LT30p Panduan pengguna Xperia T LT30p Kandungan Xperia T Panduan pengguna...6 Langkah permulaan...7 Mengenai Panduan Pengguna ini...7 Android apa dan mengapa?...7 Gambaran keseluruhan telefon...8 Pemasangan...9

More information

INSTRUCTION: This section consists of TEN (10) short questions. Answer ALL questions.

INSTRUCTION: This section consists of TEN (10) short questions. Answer ALL questions. C06: INDUSTRIALISED BUILDING SYSTEM (IBS) SECTION A: 40 MARKS BAHAGIAN A: 40 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of TEN (10) short questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi

More information

IMK 421 PRIMARY PRODUCTS TECHNOLOGY [TEKNOLOGI PRODUK PRIMER]

IMK 421 PRIMARY PRODUCTS TECHNOLOGY [TEKNOLOGI PRODUK PRIMER] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Supplementary Semester Examination Academic Session 2009/2010 June 2010 IMK 421 PRIMARY PRODUCTS TECHNOLOGY [TEKNOLOGI PRODUK PRIMER] Duration: 2 hours [Masa: 2 jam] Please check

More information

PEPERIKSAAN IJAZAH SARJANA MUDA SAINS DENGAN PENDIDIKAN EXAMINATION FOR THE DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE WITH EDUCATION

PEPERIKSAAN IJAZAH SARJANA MUDA SAINS DENGAN PENDIDIKAN EXAMINATION FOR THE DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE WITH EDUCATION UNIVERSITI MALAYA UNIVERSITY OF MALAYA PEPERIKSAAN IJAZAH SARJANA MUDA SAINS DENGAN PENDIDIKAN EXAMINATION FOR THE DEGREE OF BACHELOR OF SCIENCE WITH EDUCATION SESI AKADEMIK 2016/2017 : SEMESTER 1 ACADEMIC

More information

TIME SERIES SUPPORT VECTOR REGRESSION MODELS WITH MISSING DATA TREATMENTS FOR WATER LEVEL PREDICTION NORAINI BINTI IBRAHIM

TIME SERIES SUPPORT VECTOR REGRESSION MODELS WITH MISSING DATA TREATMENTS FOR WATER LEVEL PREDICTION NORAINI BINTI IBRAHIM TIME SERIES SUPPORT VECTOR REGRESSION MODELS WITH MISSING DATA TREATMENTS FOR WATER LEVEL PREDICTION NORAINI BINTI IBRAHIM A Thesis submitted in fulfillment of the requirements for the award for the degree

More information

Connect Online Soalan-Soalan Lazim

Connect Online Soalan-Soalan Lazim Connect Online Soalan-Soalan Lazim Am S1. Apakah Connect Online? J1. Connect Online adalah Perbankan Dalam Talian bagi Hong Leong Connect, jenama yang membawakan anda pelbagai perkhidmatan perbankan digital

More information

SISTEM E-DIABETES. Rezal Mhd Johan Dr Khairul Akram Zainol Ariffin. Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK

SISTEM E-DIABETES. Rezal Mhd Johan Dr Khairul Akram Zainol Ariffin. Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK SISTEM E-DIABETES Rezal Mhd Johan Dr Khairul Akram Zainol Ariffin Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Sistem E-Diabetes adalah antara sistem berkomputer secara talian

More information

PERSEPSI IBU BAPA TERHADAP CIRI-CIRI PERSAHABATAN KANAK-KANAK AUTISME (Parents' Perception Towards Friendship Characteristics Of Children With Autism)

PERSEPSI IBU BAPA TERHADAP CIRI-CIRI PERSAHABATAN KANAK-KANAK AUTISME (Parents' Perception Towards Friendship Characteristics Of Children With Autism) INTERNATIONAL CONFERENCE ON SPECIAL EDUCATION IN SOUTHEAST ASIA REGION 7 TH SERIES 2017 PERSEPSI IBU BAPA TERHADAP CIRI-CIRI PERSAHABATAN KANAK-KANAK AUTISME (Parents' Perception Towards Friendship Characteristics

More information

HEART MURMUR DETECTION AND ANALYSIS USING MULTIPOINT AUSCULTATION SYSTEM KAMARULAFIZAM BIN ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

HEART MURMUR DETECTION AND ANALYSIS USING MULTIPOINT AUSCULTATION SYSTEM KAMARULAFIZAM BIN ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA HEART MURMUR DETECTION AND ANALYSIS USING MULTIPOINT AUSCULTATION SYSTEM KAMARULAFIZAM BIN ISMAIL UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA HEART MURMUR DETECTION AND ANALYSIS USING MULTIPOINT AUSCULTATION SYSTEM

More information

KETAHUI BAGAIMANA ANDA BOLEH KUMPUL MODAL UNTUK TRADE FOREX SECARA PERCUMA BERKALI-KALI! FAUZEY FX. modaltradepercuma.blogspot.com

KETAHUI BAGAIMANA ANDA BOLEH KUMPUL MODAL UNTUK TRADE FOREX SECARA PERCUMA BERKALI-KALI! FAUZEY FX. modaltradepercuma.blogspot.com KETAHUI BAGAIMANA ANDA BOLEH KUMPUL MODAL UNTUK TRADE FOREX SECARA PERCUMA BERKALI-KALI! FAUZEY FX modaltradepercuma.blogspot.com Segala isi kandungan di dalam Ebook adalah hasil dari usaha dan pengalaman

More information

EEG-BASED EMOTION CLASSIFICATION USING WAVELET BASED FEATURES AND SUPPORT VECTOR MACHINE CLASSIFIER NORMASLIZA BINTI M. RAZALI

EEG-BASED EMOTION CLASSIFICATION USING WAVELET BASED FEATURES AND SUPPORT VECTOR MACHINE CLASSIFIER NORMASLIZA BINTI M. RAZALI EEG-BASED EMOTION CLASSIFICATION USING WAVELET BASED FEATURES AND SUPPORT VECTOR MACHINE CLASSIFIER NORMASLIZA BINTI M. RAZALI A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements for the

More information

EVALUATING THE SURFACE PROPERTIES OF HA COATING ON TITANIUM-ALUMINUM SUBSTRATE ALI KARANDISH

EVALUATING THE SURFACE PROPERTIES OF HA COATING ON TITANIUM-ALUMINUM SUBSTRATE ALI KARANDISH EVALUATING THE SURFACE PROPERTIES OF HA COATING ON TITANIUM-ALUMINUM SUBSTRATE ALI KARANDISH A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of

More information

Perlindungan Kesihatan Pelajar Luar Negara Sokongan apabila anda memerlukannya

Perlindungan Kesihatan Pelajar Luar Negara Sokongan apabila anda memerlukannya Bantuan Global Allianz Perlindungan Kesihatan Pelajar Luar Negara Sokongan apabila anda memerlukannya Selamat Datang ke OSHC Semasa anda jauh dari negara asal anda, kemalangan dan penyakit mungkin berlaku

More information

ELECTRONIC AUTOMATIC TEMPERATURE CONTROL OF CRYOPRESERVATION FOR ARTIFICIAL INSEMINATION (PROTOTYPE) SANJOY KUMAR DEBNATH

ELECTRONIC AUTOMATIC TEMPERATURE CONTROL OF CRYOPRESERVATION FOR ARTIFICIAL INSEMINATION (PROTOTYPE) SANJOY KUMAR DEBNATH ELECTRONIC AUTOMATIC TEMPERATURE CONTROL OF CRYOPRESERVATION FOR ARTIFICIAL INSEMINATION (PROTOTYPE) SANJOY KUMAR DEBNATH A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award

More information

RAK Sejarah Dan Teori Seni Bina 2

RAK Sejarah Dan Teori Seni Bina 2 UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Peperiksaan Semester Pertama Sidang Akademik 2004/2005 Oktober 2004 RAK 442 - Sejarah Dan Teori Seni Bina 2 Masa : 3 jam Sila pastikan bahawa kertas peperiksaan ini mengandungi

More information

IMK 308 FOOD PRESERVATION PRINCIPLES [PRINSIP PENGAWETAN MAKANAN]

IMK 308 FOOD PRESERVATION PRINCIPLES [PRINSIP PENGAWETAN MAKANAN] UNIVERSITI SAINS MALAYSIA Supplementary Semester Examination Academic Session 2009/2010 June 2010 IMK 308 FOOD PRESERVATION PRINCIPLES [PRINSIP PENGAWETAN MAKANAN] Duration: 3 hours [Masa: 3 jam] Please

More information

COMPARISON STUDY OF RELAY SELECTION SCHEMES IN LONG TERM EVOLUTION (LTE) NETWORK SELINA MATTHEWS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

COMPARISON STUDY OF RELAY SELECTION SCHEMES IN LONG TERM EVOLUTION (LTE) NETWORK SELINA MATTHEWS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA COMPARISON STUDY OF RELAY SELECTION SCHEMES IN LONG TERM EVOLUTION (LTE) NETWORK SELINA MATTHEWS UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA COMPARISON STUDY OF RELAY SELECTION SCHEMES IN LONG TERM EVOLUTION (LTE) NETWORK

More information

UJIAN BACTERIAL ENDOTOXIN

UJIAN BACTERIAL ENDOTOXIN UJIAN BACTERIAL ENDOTOXIN MENGGUNAKAN KAEDAH KUANTITATIF BACTERIAL ENDOTOXIN TEST USING QUANTITATIVE METHOD Yahaya Talib dan Muhamad Syazwan Zulkifli Bahagian Teknologi Perubatan Abstrak Ujian bacterial

More information

MODIFICATION OF INTERVAL TYPE-2 FUZZY TOPSIS AND ITS APPLICATION TO FLOOD CONTROL PROJECT SELECTION NURNADIAH BINTI ZAMRI

MODIFICATION OF INTERVAL TYPE-2 FUZZY TOPSIS AND ITS APPLICATION TO FLOOD CONTROL PROJECT SELECTION NURNADIAH BINTI ZAMRI MODIFICATION OF INTERVAL TYPE-2 FUZZY TOPSIS AND ITS APPLICATION TO FLOOD CONTROL PROJECT SELECTION NURNADIAH BINTI ZAMRI DEGREE OF DOCTOR PHILOSOPHY UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU MALAYSIA 2015 MODIFICATION

More information